Hamlet rock-musikaali palaa tänään entistä ehompana: Uusi musikaalilevy julki

Tampereen Työväen Teatterin Suuren näyttämön teatterisyksyn avaa tänään 17.9.2021 kehuttu, näyttävä ja kansainvälisen taso tapaukseksi kutsuttu Hamlet rock-musikaali. Uusintaensi-illan kunniaksi musikaaliin varta vasten sävelletty musiikki ilmestyy tänään myös fyysisenä CD-levynä ja Spotifyssa.

Hamlet rock-musikaali sai kantaesityksensä TTT:ssä syksyllä 2020. Ohjaaja on Otso Kautto, liikeidentiteetistä vastaavat Tero Saarinen ja Satu Halttunen (Tero Saarinen Company)ja visuaalisesta suunnittelusta Kimmo Viskari

Nimiroolissa nähdään Saska Pulkkinen ja muissa rooleissa muun muassa Ofeliana TTT:hen tänä syksynä näyttelijäksi kiinnitetty Inke Koskinen sekä Petra KarjalainenJari AholaJussi-Pekka ParviainenPentti HelinPetrus Kähkönen, Petra Ahola, Suvi-Sini Peltola ja Auvo Vihro.

Kotimaista kantaesitysmusikaalia esitettiin koko syksy täysille saleille. Uusintaensi-illassa tänään nähtävä Hamlet rock-musikaali palaa näyttämölle entistäkin kovempana. Esityksiä on syyskaudella 20.11.2021 asti.

Uutta kotimaista näyttämömusiikkia ovat säveltäneet Eeva Kontu, Jarmo Saari ja Varre Vartiainen

Musiikin musikaaliin ovat säveltäneet kotimaisen teatterimusiikin säveltäjien kärkinimi ja kapellimestari Eeva Kontu sekä kitaravirtuoosit Jarmo Saari sekä Varre Vartiainen, joidentaidokasta kitarointia kuullaan levyllä. Lyriikat ovat William Shakespearen pohjalta kirjoittaneet musikaalin suomentaja ja sovittaja Michael Baran ja Eeva Kontu. Levyllä laulavat musikaalin näyttelijät ja bändinä on musikaalista tuttuHamlet and His Gravediggers.

Levy Spotifyssa

Aiemmin syyskuussa julkaistiin musikaalin musiikkivideo ”Olla vai ei olla

TTT pitää huolta kotimaisen näyttämömusiikin arvokkaasta tallennustyöstä. Aiemmin on julkaistu äänitteet Sirkku Peltolan viidestä musikaaliohjauksesta, joita ovat Suruttomat (2004), Patukkaooppera (2007), Anna-Liisa (2011), Viita 1949 (2016) ja Tytöt 1918 (2018), näistä kahteen viimeiseen on musiikin säveltänyt Eeva Kontu.

Levyä on saatavana Tampereen Työväen Teatterin Lippumyymälästä (Hämeenpuisto 32), hinta 12 €.

Hamlet rock-musikaali 
Alkuperäisteos William Shakespearen The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark (1599-1601)
Suomennos ja sovitus Michael Baran
Ohjaus Otso Kautto
Ohjaajan assistentti Mikko Bredenberg 
Säveltäjät Eeva Kontu, Jarmo Saari, Varre Vartiainen 
Musiikin sovitus Jarmo Saari, Varre Vartiainen, Gravediggers 
Laulujen sanat William Shakespeare, Michael Baran, Eeva Kontu
Vastaava kapellimestari Joonas Mikkilä
Kapellimestarit Ville Myllykoski, Joonas Mikkilä
Liikeidentiteetti Tero Saarinen, Satu Halttunen (Tero Saarinen Company)
Visuaalinen suunnittelu (lavastus, puvut, pääkallo-logo) Kimmo Viskari
Valosuunnittelu Eero Auvinen
Äänisuunnittelu Kalle Nytorp
Musiikillinen äänisuunnittelu Paavo Malmberg
Maskien ja kampauksien suunnittelu Emmi Puukka
Musiikkituotanto MD Company Oy Ltd.

Rooleissa: Saska Pulkkinen (Hamlet), Petra Karjalainen (Gertrud), Jari Ahola (Claudius), Inke Koskinen (Ofelia), Jussi-Pekka Parviainen (Laertes), Pentti Helin (Polonius), Suvi-Sini Peltola(Horatio), Auvo Vihro (Haamu), Petrus Kähkönen ja Karoliina Vanne (Rosencrantz ja Guildenstern), 
Gravediggers, näyttelijöitä ym.: Jari Leppänen, Kristiina Hakovirta, Mika Honkanen sekä TAMK Musiikkiteattearin koulutusohjelmasta Meri Uusi-Äijö, Maria Halinen, Laurapeppi Väänänen ja Jussi Lukàcs

Hamlet and His Gravediggers: Jarmo Saari (kitara), Varre Vartiainen (kitara), Joonas Mikkilä/Ville Myllykoski (kapellimestari, piano), Teemu Broman (basso), Paavo Malmberg (koskettimet, elektroniikka), Jani Auvinen (rummut)

Vastaa

Suoratoistopalveluiden nousu

Suoratoistopalvelut, kuten Netflix, Amazon Prime Video ja Disney+, ovat mullistaneet viihteen kulutuksen tapoja viime vuosikymmenen aikana. Yksittäisten tv-kanavien ja elokuvateatterinäytösten sijaan kuluttajilla on nyt laaja valikoima sisältöä, joka on saatavilla missä ja milloin tahansa. Tämä on tarjonnut aivan uuden tason mukavuutta ja joustavuutta.

Kuluttajien ei enää tarvitse odottaa tiettyyn kellonaikaan esitettäviä ohjelmia tai elokuvia. Sen sijaan he voivat katsoa haluamansa ohjelmat tai elokuvat silloin, kun se sopii heidän aikatauluunsa. Tämä on myös johtanut "binge watching" -kulttuurin nousuun, jossa katsojat katsovat kokonaisia tv-sarjojen kausia yhdellä istumalla.

Personoitu sisältö ja algoritmit

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet myös sitä, miten sisältö on suunnattu katsojille. Ne käyttävät monimutkaisia algoritmeja suositellakseen käyttäjilleen sisältöä heidän katseluhistoriansa ja mieltymystensä perusteella. Tämä tarkoittaa, että kuluttajat voivat löytää uutta sisältöä, josta he todennäköisesti pitävät, ilman, että heidän tarvitsee etsiä sitä aktiivisesti.

Näiden suosittelualgoritmien avulla suoratoistopalvelut voivat myös luoda ja tarjota yksilöllisesti räätälöityjä katselukokemuksia. Tämä on johtanut erittäin henkilökohtaiseen ja räätälöityyn sisältökulutukseen, jossa katsojien ei tarvitse enää mukautua massoille suunnattuun sisältöön.

Sisällön monimuotoisuuden kasvu

Toinen merkittävä muutos, jonka suoratoistopalvelut ovat tuoneet, on sisällön monimuotoisuuden lisääntyminen. Palveluiden globaalin luonteen ansiosta ne voivat tarjota sisältöä eri maista, eri kielillä ja eri kulttuureista. Tämä on laajentanut katsojien mahdollisuuksia tutustua ja nauttia sisällöstä, jota he eivät ehkä muuten olisi löytäneet.

Tämä monimuotoisuuden lisääntyminen ei koske vain maantieteellistä tai kulttuurista monimuotoisuutta, vaan myös genrejen ja aiheiden monimuotoisuutta. Suoratoistopalveluissa on tarjolla kaikenlaista sisältöä dokumenteista komedioihin, scifi-sarjoista romanttisiin draamoihin. Tämä antaa katsojille mahdollisuuden laajentaa viihdevalikoimaansa.

Uuden sisällön tuotanto

Suoratoistopalvelut eivät ole vain sisällön jakelukanavia, vaan ne ovat myös alkaneet tuottaa omaa sisältöään. Netflixin "Originals"-sarja on hyvä esimerkki tästä, samoin Amazon Primen ja Disney+:n omat sarjat ja elokuvat. Näiden palveluiden omat tuotannot ovat saaneet sekä kriitikoiden että yleisön kiitosta ja ovat vahvistaneet suoratoistopalveluiden asemaa viihteen tuottajina.

Nämä uudet tuotannot eivät ole vain korkealaatuisia, vaan ne ovat usein rohkeita ja innovatiivisia sekä tarinankerronnan että aiheiden suhteen. Suoratoistopalveluiden omat tuotannot ovat myös johtaneet aiempaa suurempaan kilpailuun laadukkaasta sisällöstä, mikä on hyödyttänyt kuluttajia.

Demokratisoitu sisällöntuotanto

Suoratoistopalvelut ovat myös demokratisoineet sisällöntuotantoa. Perinteisten tuotantoyhtiöiden ja studioiden ei enää tarvitse hallita markkinoita, koska suoratoistopalvelut voivat tukea pienempiä, itsenäisiä tekijöitä. Tämä on johtanut uudenlaiseen luovuuden nousuun ja antanut mahdollisuuden niille tarinoille ja näkökulmille, jotka ovat aiemmin saattaneet jäädä vähemmälle huomiolle.

Tämä demokratia näkyy myös siinä, kuinka suoratoistopalvelut ovat mahdollistaneet uusien äänten kuulemisen. Ne ovat antaneet alustan vähemmistöjen tarinoille ja aiheille, jotka eivät välttämättä ole saaneet huomiota perinteisissä mediakanavissa.

Katselutottumusten muutos

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet katsojien katselutottumuksia. Binge watching eli usean jakson tai koko sarjakauden katsominen yhdellä istumalla on tullut mahdolliseksi suoratoistopalveluiden ansiosta. Tämä on muuttanut katsojien suhdetta sarjoihin ja elokuviin.

Tämä katselutottumusten muutos on vaikuttanut myös sarjojen ja elokuvien rakenteeseen. Perinteisen episodin alku, keskikohta ja loppu -rakenteen sijaan monet sarjat on suunniteltu katsottavaksi kokonaisina kausina, jolloin tarina voi kehittyä hitaammin ja monimutkaisemmin.

Kilpailun lisääntyminen

Suoratoistopalveluiden myötä viihdeteollisuuden kilpailu on kiristynyt. Perinteisten tv-kanavien ja elokuvateatterien on ollut pakko mukautua uuteen todellisuuteen, jossa kuluttajat odottavat pääsevänsä käsiksi sisältöön milloin ja missä tahansa.

Kilpailu ei ole kuitenkaan rajoittunut vain perinteisen median ja suoratoistopalveluiden välille. Myös suoratoistopalveluiden kesken käydään kovaa kilpailua uusista asiakkaista, mikä on johtanut valtavaan sisältötarjonnan lisääntymiseen ja palveluiden eriytymiseen.

Katselukokemusten personointi

Suoratoistopalvelut eivät tarjoa vain personoitua sisältöä, vaan myös personoituja katselukokemuksia. Käyttäjät voivat muokata omaa profiiliaan ja asetuksiaan, kuten alitusten kieltä, kuvanlaatua ja muita. Lisäksi monilla palveluilla on erilaisia käyttäjäprofiileja saman tilauksen alla, jolloin eri perheenjäsenten mieltymykset voidaan ottaa huomioon.

Tämä personoitu katselukokemus vahvistaa kuluttajan yksilöllisyyttä ja lisää palveluiden käyttäjäystävällisyyttä. Se tekee myös katselukokemuksesta henkilökohtaisemman ja mielekkäämmän.

Muutos kuluttajan valtaan

Yksi suoratoistopalveluiden merkittävimmistä vaikutuksista on se, kuinka ne ovat siirtäneet valtaa kuluttajille. Katsojilla on nyt valta valita, mitä he katsovat, milloin he katsovat ja missä he katsovat. Tämä on siirtänyt valtaa pois perinteisiltä mediayhtiöiltä ja antanut kuluttajille enemmän kontrollia.

Tämä muutos kuluttajan vallan kasvattamiseen on johtanut myös siihen, että mediayhtiöiden on yhä enemmän kuunneltava kuluttajien toiveita ja mieltymyksiä. Ne eivät enää voi olettaa, että kuluttajat katsovat mitä tahansa sisältöä vain siksi, että se on saatavilla.

Kohti tulevaisuutta

Suoratoistopalvelut ovat siis tuoneet merkittäviä muutoksia viihteen kulutukseen, mutta ne eivät pysähdy tähän. Teknologian kehittyessä ja markkinoiden muuttuessa voimme odottaa näkevämme entistä enemmän innovaatioita tällä alueella. Miten nämä palvelut sopeutuvat ja kehittyvät, on jännittävä seurattava tarina seuraaville vuosille.

Viihdemaailma ja sen eri puolet

Viihdeteollisuus on monipuolinen ja kattaa useita eri osa-alueita, jotka voivat käsittää seuraavat:

  1. Elokuvat: Tämä on monipuolinen ala, joka sisältää sekä suuren budjetin Hollywood-elokuvat että pienemmät indie-elokuvat, dokumenttielokuvat, animaatiot ja paljon muuta.
  2. Televisio ja suoratoisto: Tähän kuuluu paitsi perinteinen televisio, myös suoratoistopalvelut kuten Netflix, Hulu, Amazon Prime, Disney+ jne. Tämä on laaja ala, joka kattaa uutiset, draamat, komediat, tosi-tv, lasten ohjelmat, minisarjat ja paljon muuta.
  3. Musiikki: Tämä kattaa kaiken lajityypeistä, kuten pop, rock, klassinen, hip-hop, jazz jne., ja käsittää sekä live-esiintymiset että tallennetun musiikin.
  4. Teatteri: Teatteri on viihteen muoto, joka kattaa niin Broadway-musikaalit kuin paikalliset yhteisöteatterit, oopperat, baletit, ja monet muut esitykset.
  5. Kirjallisuus: Viihdekirjallisuus kattaa kaikenlaiset tyylilajit, mukaan lukien romaanit, runot, novellit, sarjakuvat, jne.
  6. Videopelit: Videopelit ovat tärkeä osa viihdeteollisuutta, ja ne kattavat laajan valikoiman tyylilajeja ja alustoja, kuten konsolipelit, PC-pelit, mobiilipelit, virtuaalitodellisuuspelit, jne.
  7. Podcastit ja radiot: Tämä sisältää sekä musiikin että puhutut sanat kuten uutiset, haastattelut, komediaohjelmat ja paljon muuta.
  8. Internet-sisältö: Sosiaalisen median alustat, YouTube-videot, verkkosarjat, meme-kulttuuri, blogit jne., ovat osa nykyistä viihdemaailmaa.

Jokainen näistä osa-alueista on itsessään erittäin laaja ja monimutkainen, sisältäen useita eri ammattilaisia, kuten näyttelijöitä, muusikoita, ohjaajia, tuottajia, kirjailijoita, kriitikoita, jne. Lisäksi teknologia on muuttanut viihdemaailmaa merkittävästi, mahdollistaen uusia viihteen muotoja ja muuttaen tapaa, jolla ihmiset kuluttavat viihdettä.