Erja Lyytinen aloittaa Blueskuningatar- kiertueen tänään

Erja Lyytinen tunnetaan ahkerana keikkailijana sekä Suomessa että ulkomailla. Kotimaassa hänellä on tapana esiintyä klubi- ja festivaalikeikkojen lisäksi konserttisalikiertueilla keväisin ja syksyisin. Erja aloittaa tänään Blueskuningatar-nimiselle konserttisalikiertueen, joka päättyy 21.3.2020. Kyseessä on 20 viime vuoden tuotantoa esittelevä retrospektiivikiertue. Osa konserteista on jo loppuunmyyty.

Suomen kiertueen jälkeen ennen festivaalikautta Erja suuntaa Espanjaan, Britanniaan sekä Australiaan Byron Bay -festivaalille, joka järjestetään Tyagarahissa, Australian itärannikolla.

Erja kertoo kiertueideastaan seuraavaa: “Viime syksynä minusta julkaistiin elämäkertakirja Blueskuningatar ja päätimmekin lähteä sen jälkihöyryissä samannimiselle kiertueelle. Ja höyryä uralla on parin vuosikymmenen aikana riittänyt!”

Hän jatkaa: “Olemme tehneet bändini kanssa mielenkiintoisen läpileikkauksen kappaleistani aina 2000-luvun alusta 2020-luvulle saakka. Treenikämpällä on ollut hyvin nostalgisia tunnelmia. On ollut antoisaa käydä läpi vanhoja kappaleita, ihmetellä uran alkutaipaleen fiiliksiä ja sovittaa biisejä tähän päivään sopiviksi. Luvassa on hyvinkin yllättäviä sovituksia ja rentoa otetta! Siitä onkin jo tovi, kun soitin livenä vaikkapa swingiä, mutta sitäkin kuullaan pätkä keikoilla. Keikkojen keskiössä ovat kuitenkin blues-rock ja niiden takana olevat tarinat.”

Australian keikkaa Erja odottaa jännityksellä: “Uutiset Australian paloista ovat olleet huolestuttavia ja järkyttäviä monessa suhteessa. Olemme olleet järjestäjiin yhteydessä eikä festivaalin alueella pitäisi olla vaaraa. Toivottavasti tilanne helpottuisi pian. Haluamme osaltamme tuoda sinne hyvää mieltä musiikin muodossa.”

Taustaa Erjasta

Arvostettu kansainvälinen kitaralehti Guitar World julkaisi marraskuussa listansa maailman 30 parhaasta tämän ajan blues-kitaristista. Erja sijoittui listalla komeasti sijalle 14, jonka sijalla 1 on Joe Bonamassa, sijalla 2 Eric Clapton, sijalla 3 Derek Trucks, sijalla 4 Buddy Guy ja sijalla 5 John Mayer.

Ohessa linkki Guitar Worldin sekä Soundi-lehden nettiartikkeleihin, jotka kertovat äänestyksestä lisää.

https://www.guitarworld.com/artists/the-30-best-blues-guitarists-in-the-world-today?fbclid=IwAR31lJYQX3RBWELjcHMpcjrlV4IwFJlyVUFyVwBLlLpArmzkIXdt2mdi4SUhttps://www.soundi.fi/uutiset/arvostetun-guitar-world-lehden-lukijat-ovat-puhuneet-erja-lyytinen-on-yksi-nykyhetken-kovimmista-blueskitaristeista/

Erjasta julkaistiin marraskuussa 2019 musiikkitoimittaja Mape Ollilan kirjoittama elämäkertakirja Erja Lyytinen – Blueskuningatar 2019 (Docendo). Kirja kertoo Erjan matkasta ja oman paikkansa löytämisestä bluesmaailmassa, jota miehet ovat hallinneet sata vuotta. Kirjassa on mukana runsaasti fanien ottamia kuvia keikoista ja lavan takaa.

Erja on siirtynyt viime vuosien ja levyjen aikana vähitellen kohti raskaamman rockin äänimaailmaa, jonka hän on integroinut alkuvuosiensa tyylisuuntaan, klassiseen bluesiin. Siirtyminen on ollut vaiheittaista ja on osa Erjan edellen jatkuvaa taiteellista kehitystä. Uudessa musiikillisessa linjassa keskiössä on bluesin lisäksi raskaampi rock.

Blueskuningatar-kiertue

27.02. FIN – Porvoo, Grand LOPPUUNMYYTY
29.02. FIN – Espoo, Sellosali klo 15:00 LOPPUUNMYYTY
29.02. FIN – Espoo, Sellosali klo 19:00 LOPPUUNMYYTY
02.03. FIN – Tampere, G Live Lab LOPPUUNMYYTY
06.03. FIN – Imatra, Karelia-Sali
07.03. FIN – Kotka, Kyminsuu
08.03. FIN – Kuusankoski, Patoklubi Areena LOPPUUNMYYTY
11.03. FIN – Kuopio, Maxim
12.03. FIN – Varkaus, Warkaus-Sali
13.03. FIN – Kiuruvesi, Kiurusali
14.03. FIN – Mikkeli, Kulttuuritalo Tempo
18.03. FIN – Salo, Teatteri Provinssi
19.03. FIN – Helsinki, Vuotalo LOPPUUNMYYTY
20.03. FIN – Turku, Logomo Teatro-sali LOPPUUNMYYTY
21.03. FIN – Pori, Promenadisali
Kaikki keikat näet täältä: http://www.erjalyytinen.com/tour/

www.erjalyytinen.com
https://www.youtube.com/user/ErjaLyytinenOfficial
www.facebook.com/erjalyytinen
www.twitter.com/erjalyytinen
www.instagram.com/erjalyytinen

Vastaa

Suoratoistopalveluiden nousu

Suoratoistopalvelut, kuten Netflix, Amazon Prime Video ja Disney+, ovat mullistaneet viihteen kulutuksen tapoja viime vuosikymmenen aikana. Yksittäisten tv-kanavien ja elokuvateatterinäytösten sijaan kuluttajilla on nyt laaja valikoima sisältöä, joka on saatavilla missä ja milloin tahansa. Tämä on tarjonnut aivan uuden tason mukavuutta ja joustavuutta.

Kuluttajien ei enää tarvitse odottaa tiettyyn kellonaikaan esitettäviä ohjelmia tai elokuvia. Sen sijaan he voivat katsoa haluamansa ohjelmat tai elokuvat silloin, kun se sopii heidän aikatauluunsa. Tämä on myös johtanut "binge watching" -kulttuurin nousuun, jossa katsojat katsovat kokonaisia tv-sarjojen kausia yhdellä istumalla.

Personoitu sisältö ja algoritmit

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet myös sitä, miten sisältö on suunnattu katsojille. Ne käyttävät monimutkaisia algoritmeja suositellakseen käyttäjilleen sisältöä heidän katseluhistoriansa ja mieltymystensä perusteella. Tämä tarkoittaa, että kuluttajat voivat löytää uutta sisältöä, josta he todennäköisesti pitävät, ilman, että heidän tarvitsee etsiä sitä aktiivisesti.

Näiden suosittelualgoritmien avulla suoratoistopalvelut voivat myös luoda ja tarjota yksilöllisesti räätälöityjä katselukokemuksia. Tämä on johtanut erittäin henkilökohtaiseen ja räätälöityyn sisältökulutukseen, jossa katsojien ei tarvitse enää mukautua massoille suunnattuun sisältöön.

Sisällön monimuotoisuuden kasvu

Toinen merkittävä muutos, jonka suoratoistopalvelut ovat tuoneet, on sisällön monimuotoisuuden lisääntyminen. Palveluiden globaalin luonteen ansiosta ne voivat tarjota sisältöä eri maista, eri kielillä ja eri kulttuureista. Tämä on laajentanut katsojien mahdollisuuksia tutustua ja nauttia sisällöstä, jota he eivät ehkä muuten olisi löytäneet.

Tämä monimuotoisuuden lisääntyminen ei koske vain maantieteellistä tai kulttuurista monimuotoisuutta, vaan myös genrejen ja aiheiden monimuotoisuutta. Suoratoistopalveluissa on tarjolla kaikenlaista sisältöä dokumenteista komedioihin, scifi-sarjoista romanttisiin draamoihin. Tämä antaa katsojille mahdollisuuden laajentaa viihdevalikoimaansa.

Uuden sisällön tuotanto

Suoratoistopalvelut eivät ole vain sisällön jakelukanavia, vaan ne ovat myös alkaneet tuottaa omaa sisältöään. Netflixin "Originals"-sarja on hyvä esimerkki tästä, samoin Amazon Primen ja Disney+:n omat sarjat ja elokuvat. Näiden palveluiden omat tuotannot ovat saaneet sekä kriitikoiden että yleisön kiitosta ja ovat vahvistaneet suoratoistopalveluiden asemaa viihteen tuottajina.

Nämä uudet tuotannot eivät ole vain korkealaatuisia, vaan ne ovat usein rohkeita ja innovatiivisia sekä tarinankerronnan että aiheiden suhteen. Suoratoistopalveluiden omat tuotannot ovat myös johtaneet aiempaa suurempaan kilpailuun laadukkaasta sisällöstä, mikä on hyödyttänyt kuluttajia.

Demokratisoitu sisällöntuotanto

Suoratoistopalvelut ovat myös demokratisoineet sisällöntuotantoa. Perinteisten tuotantoyhtiöiden ja studioiden ei enää tarvitse hallita markkinoita, koska suoratoistopalvelut voivat tukea pienempiä, itsenäisiä tekijöitä. Tämä on johtanut uudenlaiseen luovuuden nousuun ja antanut mahdollisuuden niille tarinoille ja näkökulmille, jotka ovat aiemmin saattaneet jäädä vähemmälle huomiolle.

Tämä demokratia näkyy myös siinä, kuinka suoratoistopalvelut ovat mahdollistaneet uusien äänten kuulemisen. Ne ovat antaneet alustan vähemmistöjen tarinoille ja aiheille, jotka eivät välttämättä ole saaneet huomiota perinteisissä mediakanavissa.

Katselutottumusten muutos

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet katsojien katselutottumuksia. Binge watching eli usean jakson tai koko sarjakauden katsominen yhdellä istumalla on tullut mahdolliseksi suoratoistopalveluiden ansiosta. Tämä on muuttanut katsojien suhdetta sarjoihin ja elokuviin.

Tämä katselutottumusten muutos on vaikuttanut myös sarjojen ja elokuvien rakenteeseen. Perinteisen episodin alku, keskikohta ja loppu -rakenteen sijaan monet sarjat on suunniteltu katsottavaksi kokonaisina kausina, jolloin tarina voi kehittyä hitaammin ja monimutkaisemmin.

Kilpailun lisääntyminen

Suoratoistopalveluiden myötä viihdeteollisuuden kilpailu on kiristynyt. Perinteisten tv-kanavien ja elokuvateatterien on ollut pakko mukautua uuteen todellisuuteen, jossa kuluttajat odottavat pääsevänsä käsiksi sisältöön milloin ja missä tahansa.

Kilpailu ei ole kuitenkaan rajoittunut vain perinteisen median ja suoratoistopalveluiden välille. Myös suoratoistopalveluiden kesken käydään kovaa kilpailua uusista asiakkaista, mikä on johtanut valtavaan sisältötarjonnan lisääntymiseen ja palveluiden eriytymiseen.

Katselukokemusten personointi

Suoratoistopalvelut eivät tarjoa vain personoitua sisältöä, vaan myös personoituja katselukokemuksia. Käyttäjät voivat muokata omaa profiiliaan ja asetuksiaan, kuten alitusten kieltä, kuvanlaatua ja muita. Lisäksi monilla palveluilla on erilaisia käyttäjäprofiileja saman tilauksen alla, jolloin eri perheenjäsenten mieltymykset voidaan ottaa huomioon.

Tämä personoitu katselukokemus vahvistaa kuluttajan yksilöllisyyttä ja lisää palveluiden käyttäjäystävällisyyttä. Se tekee myös katselukokemuksesta henkilökohtaisemman ja mielekkäämmän.

Muutos kuluttajan valtaan

Yksi suoratoistopalveluiden merkittävimmistä vaikutuksista on se, kuinka ne ovat siirtäneet valtaa kuluttajille. Katsojilla on nyt valta valita, mitä he katsovat, milloin he katsovat ja missä he katsovat. Tämä on siirtänyt valtaa pois perinteisiltä mediayhtiöiltä ja antanut kuluttajille enemmän kontrollia.

Tämä muutos kuluttajan vallan kasvattamiseen on johtanut myös siihen, että mediayhtiöiden on yhä enemmän kuunneltava kuluttajien toiveita ja mieltymyksiä. Ne eivät enää voi olettaa, että kuluttajat katsovat mitä tahansa sisältöä vain siksi, että se on saatavilla.

Kohti tulevaisuutta

Suoratoistopalvelut ovat siis tuoneet merkittäviä muutoksia viihteen kulutukseen, mutta ne eivät pysähdy tähän. Teknologian kehittyessä ja markkinoiden muuttuessa voimme odottaa näkevämme entistä enemmän innovaatioita tällä alueella. Miten nämä palvelut sopeutuvat ja kehittyvät, on jännittävä seurattava tarina seuraaville vuosille.

Viihdemaailma ja sen eri puolet

Viihdeteollisuus on monipuolinen ja kattaa useita eri osa-alueita, jotka voivat käsittää seuraavat:

  1. Elokuvat: Tämä on monipuolinen ala, joka sisältää sekä suuren budjetin Hollywood-elokuvat että pienemmät indie-elokuvat, dokumenttielokuvat, animaatiot ja paljon muuta.
  2. Televisio ja suoratoisto: Tähän kuuluu paitsi perinteinen televisio, myös suoratoistopalvelut kuten Netflix, Hulu, Amazon Prime, Disney+ jne. Tämä on laaja ala, joka kattaa uutiset, draamat, komediat, tosi-tv, lasten ohjelmat, minisarjat ja paljon muuta.
  3. Musiikki: Tämä kattaa kaiken lajityypeistä, kuten pop, rock, klassinen, hip-hop, jazz jne., ja käsittää sekä live-esiintymiset että tallennetun musiikin.
  4. Teatteri: Teatteri on viihteen muoto, joka kattaa niin Broadway-musikaalit kuin paikalliset yhteisöteatterit, oopperat, baletit, ja monet muut esitykset.
  5. Kirjallisuus: Viihdekirjallisuus kattaa kaikenlaiset tyylilajit, mukaan lukien romaanit, runot, novellit, sarjakuvat, jne.
  6. Videopelit: Videopelit ovat tärkeä osa viihdeteollisuutta, ja ne kattavat laajan valikoiman tyylilajeja ja alustoja, kuten konsolipelit, PC-pelit, mobiilipelit, virtuaalitodellisuuspelit, jne.
  7. Podcastit ja radiot: Tämä sisältää sekä musiikin että puhutut sanat kuten uutiset, haastattelut, komediaohjelmat ja paljon muuta.
  8. Internet-sisältö: Sosiaalisen median alustat, YouTube-videot, verkkosarjat, meme-kulttuuri, blogit jne., ovat osa nykyistä viihdemaailmaa.

Jokainen näistä osa-alueista on itsessään erittäin laaja ja monimutkainen, sisältäen useita eri ammattilaisia, kuten näyttelijöitä, muusikoita, ohjaajia, tuottajia, kirjailijoita, kriitikoita, jne. Lisäksi teknologia on muuttanut viihdemaailmaa merkittävästi, mahdollistaen uusia viihteen muotoja ja muuttaen tapaa, jolla ihmiset kuluttavat viihdettä.