Espoo Ciné -palkinto elokuvayhtiö Aamulle

Mummola. Credit: Elokuvayhtiö Aamu

Tänä vuonna kolmatta kertaa jaettavan Espoo Ciné -palkinnon saa Elokuvayhtiö Aamu. Vuonna 2001 perustettu Aamu on ollut eräs uuden suomalaisen elokuvan kansainvälisesti menestyneimpiä tuotantoyhtiöitä. Aamun tuottamat elokuvat ovat olleet uuden suomalaisen elokuvan airuita kaikkein tärkeimmillä kansainvälisillä elokuvajuhlilla mm. Cannesissa, Venetsiassa, Berlinalessa ja IDFAssa. Yhtiö on tuottanut runsaan kahdenkymmen vuoden aikana yli 30 elokuvaa, sekä pitkiä että lyhytelokuvia, niin fiktio- kuin dokumenttielokuvia sekä televisiosarjan. Palkinto jaetaan perjantaina 18.8.2023 kello 18.00 järjestettävässä Espoo Cinén avajaisgaalassa Espoon kulttuurikeskuksessa.

Aamu-yhtiön tuotannosta esitetään festivaalin ohjelmistossa useampi uutuuselokuva. Varsinaisessa Espoo Ciné -palkintonäytöksessä esitetään Berlinalessa ensi-iltansa saanut Tia Kouvon esikoiselokuva Mummola, joka kuvaa häiriintynyttä perhedynamiikkaa kolmen sukupolven joulunvietossa. Lisäksi yhtiön tuotannosta festivaalilla esitetään myös Suomen ensi-iltansa saava Birgit Möllerin ohjaama saksalais–suomalainen yhteistuotanto Frankie Five Star sekä Mikko Myllylahden viime vuonna Cannesissa palkittu Metsurin tarina.

Aamun tuottamia ovat mm. Auli Mantila: Ystäväni Henry (2004), Zaida Bergroth: Lasileuka (2004, lyhytelokuva), Kanerva Cederström: Erikoisia tapauksia (2008, dokumentti), Juho Kuosmanen: Taulukauppiaat (2010, lyhytelokuva), Jarkko T. Laine: Ajomies (2013), Matti Ijäs: Kaikella rakkaudella (2013), Juho Kuosmanen: Hymyilevä mies (2016), Elina Talvensaari: Puhtaus ja vaara (2016, lyhyt dokumenttielokuva),  Hannaleena Hauru: Lauri Mäntyvaaran tuuheet ripset (2017), Leea Klemola: Myrskyn jälkeen (2017, sarja), Mikko Myllylahti: Tiikeri (2018, lyhytelokuva), Elina Talvensaari: Neiti Aika (2019, dokumentti), Hamy Ramezan: Ensilumi (2020), Hannaleena Hauru: Fucking with Nobody (2020), Juho Kuosmanen: Hytti nro 6 (2021), Mikko Myllylahti: Metsurin tarina (2022).

Useat elokuvayhtiö Aamun elokuvista ovat myös saaneet ensi-iltansa tärkeimmillä kansainvälisissä festivaaleilla. Näitä ovat: 

– Juho Kuosmanen: TaulukauppiaatFestival de Cannes: Cinéfondation -opiskelijaelokuvasarja, 2010, palkinto: Cinéfondation-kilpailusarjan pääpalkinto
– Juho Kuosmanen: Hymyilevä miesFestival de Cannes: Un Certain Regard -sarja, 2016, palkinto: Un Certain Regard -sarjan pääpalkinto
– Mikko Myllylahti: TiikeriSemaine de la Critique (Cannes), 2018, lyhytelokuva
– Elina Talvensaari: Neiti AikaInternational Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA): Competition, dokumenttielokuva
– Hamy Ramezan: EnsilumiInternationale Filmfestspiele Berlin (Berlinale): Generation Kplus, 2021
– Hannaleena Hauru: Fucking with NobodyMostra Internazionale d’Arte Cinematografica: Biennale College Cinema (Venetsia), 2020
– Juho Kuosmanen: Hytti nro 6Festival de Cannes: Compétition des longs métrages (pääkilpasarja), 2021, palkinto: Grand Prix (jaetusti)
– Mikko Myllylahti: Metsurin tarinaSemaine de la Critique (Cannes), 2022, palkinto: Next Step -käsikirjoituspalkinto

Poster Ciné

Espoo Ciné lanseeraa uuden elokuvajulistekilpailun, Poster Cinén, joka järjestetään 18.8.–22.8.2023. Voittaja julistetaan 23.8.2023 Espoon kulttuurikeskuksessa kotimaisen juhlaelokuvan näytöksen alussa Louhisalissa kello 19.00. Festivaalin kotimaisena juhlaelokuvana esitetään Inari Niemen Valoa valoa valoa. Myös yleisö pääsee valitsemaan omat suosikkinsa Espoon kulttuurikeskuksessa järjestettävän näyttelyn yhteydessä, jossa ehdokkaita voi äänestää paikan päällä. Palkinnon jakaa Vuoden Graafikko 2023 Tomi Leppänen.

“Julistekilpailun idea lähti Espoo Cinén hallituksen jäseneltä Manna Katajistolta. Haluamme nostaa esiin kotimaista elokuvajulistetaidetta ja päädyimme järjestämään kilpailun”, kertoo festivaalin toiminnanjohtaja Laura Laaksonen.

Kilpailun finalistit ovat viime vuonna ensi-iltansa saaneita kotimaisia elokuvia. Ehdokkaat ovat alla ja lisätietoja elokuvista löydät sivulta www.espoocine.fi

Metsurin tarina
Levitys: B-Plan Distribution
Tuotantoyhtiöt: Elokuvayhtiö Oy Aamu Ab, Keplerfilm, Beofilm, Achtung Panda! Media GmbH, ZDF – Zweites Deutsches Fernsehen
Julistesuunnittelu: Tero Ahonen
Kikka!
Levitys: Nordisk Film 
Tuotantoyhtiö: Elokuvayhtiö Komeetta Oy
Julistesuunnittelu: Mia Selin
Rakkaani merikapteeni
Levitys: Nordisk Film
Tuotantoyhtiöt: Making Movies Oy, Samson Films, Umedia
Julistesuunnittelu: Mia Selin 
Sydänpeto
Levitys: B-Plan Distribution
Tuotantoyhtiö: Adastra Films, Made Oy, Oma Inge Film  
Julistesuunnittelu: Camille Lamourette

W
Levitys: Pirkanmaan elokuvakeskus
Tuotantoyhtiö: Ihode Cursum Perficio Production
Julistesuunnittelu: Pietari Kaakkomäki

Espoo Ciné

Espoo Ciné -elokuvafestivaalin yli 100 elokuvasta koostuvan ohjelmiston näet aikatauluineen osoitteessa https://espoocine.fi/ . Näytöskohtaiset liput voi ostaa kunkin elokuvan esittelysivuilta. Lisäohjeita saat täältä: https://espoocine.fi/fi/liput.

Festivaalilla vierailevat tänä vuonna ruotsalainen elokuvaohjaaja Mia Engberg, jolta esitetään kolmen essee-elokuvan Belleville-trilogia. Trilogian kolmas osa Hypermoon tuli ensi-iltaan tänä vuonna ja aiemmat osa Belleville Baby vuonna 2013 ja Lucky One vuonna 2019. Toinen vieras on skotlantilainen ohjaaja ja käsikirjoittaja Ella Glendining, jonka omasta elämästä kertova elokuva Is There Anybody Out There? esitetään festivaalilla. Elokuva sai ensi-iltansa Sundancen elokuvajuhlilla tammikuussa.

Ohessa elokuvien trailerit

Belleville Baby
http://bellevillebaby.com/trailer/
Lucky One


Hypermoon


Is There Anybody Out There?


Yli 100 elokuvasta koostuva ohjelmisto muodostuu korkeatasoisista, suuren yleisön eurooppalaisista elokuvista. Mukana on myös dokumentteja sekä nuorten ja koko perheen elokuvia ja valikoituja helmiä Euroopan ulkopuolelta. Festivaalilla esitetään myös useita kotimaisten elokuvien ennakkonäytöksiä, joista kotimaisena juhlaelokuvana näytetään Inari Niemen Valoa valoa valoa. Elokuva kertoo ensirakkauden voimasta, sen häikäisevästä valosta ja elämänpituiseksi venyneistä varjoista.

Festivaalin avaa18.8.2023 Aki Kaurismäen kansainvälistä arvostusta ja huomiota herättänyt uutuus Kuolleet lehdet. Jussi Vatasen ja Alma Pöystin tähdittämä lempeä tragikomedia kertoo suomalaisen hiekkapuhaltajan ja kauppa-apulaisen rakkaudesta. Elokuva voitti Cannésin elokuvajuhlien tuomariston palkinnon Prix du Juryn.

Festivaalin päättää puolestaan Marco Bellocchion Kidnapped, joka on tositapahtumiin perustuva tarina nuoresta juutalaispojasta, jonka lastenhoitaja kastaa vanhemmilta salaa kristityksi. Konkariohjaaja Bellocchio on viime vuosina noussut takaisin yhdeksi Italian tärkeimmistä elokuvantekijöistä. Kidnapped kilpaili tänä vuonna Cannesin elokuvajuhlien kilpasarjassa.

Festivaalilla nähdään myös useita musiikkidokumentteja, kuten Riitta Raskin Universumin kaiut – Kaija Saariahon musiikki. Dokumentin lisäksifestivaaliesittää ilmaisnäytöksenä isolta kankaalta Saariahon viimeiseksi jääneen, mestarillisen Innocence-oopperan, josta näytetään maailman kantaesityksessä Aix-en-Provencen oopperafestivaaleilla Ranskassa vuonna 2018 tehty taltiointi.

Musiikki-illassa 26.8.2023 esitetään Mika Kaurismäen dokumentti Hassisen Kone 40 vuotta myöhemmin ja Pete Eklundin Michael Monroe -dokumenttielokuva. Samana samana yönä järjestetään kello 00.00 metalliyhtye Children of Bodomin Hate Crew Deathroll -levyn 20-vuotisjuhlanäytös. Ohjelmassa on myös paneelikeskustelu, jonka moderaattorina toimii legendaarinen rock-toimittaja Klaus Flaming ja puhujina yhtyeen jäseniä sekä levyn äänittänyt Anssi Kippo. Hate Crew Deathroll -näytöksessä esitetään YLEn taltioimat Children of Bodomin keikat Tuskassa vuonna 2003 ja Nosturissa vuonna 2005. Lisäksi yön aikana nähdään yksi bändin lempielokuvista, Miloš Formanin Amadeus.

Festivaalin fokuksessa ovat aina olleet myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt. Tähän kokonaisuuteen kuuluu muun muassa David Wagnerin Eismayer, joka on tositarinaan perustuva rakkauskertomus ankaran sotilaskouluttajan ja avoimesti homoseksuaalisen alokkaan suhteesta.

Junior Ciné
-kokonaisuuden avaa 22.8.2023 järjestettävä norjalaisen Aurora Gossén ohjaamasta nuortenelokuvasta Dancing Queen. Vaikuttavassa elokuvassa ensi-ihastuminen ja kasvukivut törmäävät tanssilattialla nörttivoiman säestyksellä. Junior Cinén esitykset ovat koululaisnäytöksiä, joihin ei myydä lippuja.

Aki Kaurismäen Varjoja paratiisissa esitetään perinteisessä ulkoilmanäytöksessä Tapiolassa Länsituulen kävelyalueella lauantaina 26.8.2023 kello 22.00. Näytökseen on vapaa pääsy.

https://espoocine.fi/
https://www.instagram.com/espoocine/
https://www.facebook.com/espoocine

Vastaa

Suoratoistopalveluiden nousu

Suoratoistopalvelut, kuten Netflix, Amazon Prime Video ja Disney+, ovat mullistaneet viihteen kulutuksen tapoja viime vuosikymmenen aikana. Yksittäisten tv-kanavien ja elokuvateatterinäytösten sijaan kuluttajilla on nyt laaja valikoima sisältöä, joka on saatavilla missä ja milloin tahansa. Tämä on tarjonnut aivan uuden tason mukavuutta ja joustavuutta.

Kuluttajien ei enää tarvitse odottaa tiettyyn kellonaikaan esitettäviä ohjelmia tai elokuvia. Sen sijaan he voivat katsoa haluamansa ohjelmat tai elokuvat silloin, kun se sopii heidän aikatauluunsa. Tämä on myös johtanut "binge watching" -kulttuurin nousuun, jossa katsojat katsovat kokonaisia tv-sarjojen kausia yhdellä istumalla.

Personoitu sisältö ja algoritmit

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet myös sitä, miten sisältö on suunnattu katsojille. Ne käyttävät monimutkaisia algoritmeja suositellakseen käyttäjilleen sisältöä heidän katseluhistoriansa ja mieltymystensä perusteella. Tämä tarkoittaa, että kuluttajat voivat löytää uutta sisältöä, josta he todennäköisesti pitävät, ilman, että heidän tarvitsee etsiä sitä aktiivisesti.

Näiden suosittelualgoritmien avulla suoratoistopalvelut voivat myös luoda ja tarjota yksilöllisesti räätälöityjä katselukokemuksia. Tämä on johtanut erittäin henkilökohtaiseen ja räätälöityyn sisältökulutukseen, jossa katsojien ei tarvitse enää mukautua massoille suunnattuun sisältöön.

Sisällön monimuotoisuuden kasvu

Toinen merkittävä muutos, jonka suoratoistopalvelut ovat tuoneet, on sisällön monimuotoisuuden lisääntyminen. Palveluiden globaalin luonteen ansiosta ne voivat tarjota sisältöä eri maista, eri kielillä ja eri kulttuureista. Tämä on laajentanut katsojien mahdollisuuksia tutustua ja nauttia sisällöstä, jota he eivät ehkä muuten olisi löytäneet.

Tämä monimuotoisuuden lisääntyminen ei koske vain maantieteellistä tai kulttuurista monimuotoisuutta, vaan myös genrejen ja aiheiden monimuotoisuutta. Suoratoistopalveluissa on tarjolla kaikenlaista sisältöä dokumenteista komedioihin, scifi-sarjoista romanttisiin draamoihin. Tämä antaa katsojille mahdollisuuden laajentaa viihdevalikoimaansa.

Uuden sisällön tuotanto

Suoratoistopalvelut eivät ole vain sisällön jakelukanavia, vaan ne ovat myös alkaneet tuottaa omaa sisältöään. Netflixin "Originals"-sarja on hyvä esimerkki tästä, samoin Amazon Primen ja Disney+:n omat sarjat ja elokuvat. Näiden palveluiden omat tuotannot ovat saaneet sekä kriitikoiden että yleisön kiitosta ja ovat vahvistaneet suoratoistopalveluiden asemaa viihteen tuottajina.

Nämä uudet tuotannot eivät ole vain korkealaatuisia, vaan ne ovat usein rohkeita ja innovatiivisia sekä tarinankerronnan että aiheiden suhteen. Suoratoistopalveluiden omat tuotannot ovat myös johtaneet aiempaa suurempaan kilpailuun laadukkaasta sisällöstä, mikä on hyödyttänyt kuluttajia.

Demokratisoitu sisällöntuotanto

Suoratoistopalvelut ovat myös demokratisoineet sisällöntuotantoa. Perinteisten tuotantoyhtiöiden ja studioiden ei enää tarvitse hallita markkinoita, koska suoratoistopalvelut voivat tukea pienempiä, itsenäisiä tekijöitä. Tämä on johtanut uudenlaiseen luovuuden nousuun ja antanut mahdollisuuden niille tarinoille ja näkökulmille, jotka ovat aiemmin saattaneet jäädä vähemmälle huomiolle.

Tämä demokratia näkyy myös siinä, kuinka suoratoistopalvelut ovat mahdollistaneet uusien äänten kuulemisen. Ne ovat antaneet alustan vähemmistöjen tarinoille ja aiheille, jotka eivät välttämättä ole saaneet huomiota perinteisissä mediakanavissa.

Katselutottumusten muutos

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet katsojien katselutottumuksia. Binge watching eli usean jakson tai koko sarjakauden katsominen yhdellä istumalla on tullut mahdolliseksi suoratoistopalveluiden ansiosta. Tämä on muuttanut katsojien suhdetta sarjoihin ja elokuviin.

Tämä katselutottumusten muutos on vaikuttanut myös sarjojen ja elokuvien rakenteeseen. Perinteisen episodin alku, keskikohta ja loppu -rakenteen sijaan monet sarjat on suunniteltu katsottavaksi kokonaisina kausina, jolloin tarina voi kehittyä hitaammin ja monimutkaisemmin.

Kilpailun lisääntyminen

Suoratoistopalveluiden myötä viihdeteollisuuden kilpailu on kiristynyt. Perinteisten tv-kanavien ja elokuvateatterien on ollut pakko mukautua uuteen todellisuuteen, jossa kuluttajat odottavat pääsevänsä käsiksi sisältöön milloin ja missä tahansa.

Kilpailu ei ole kuitenkaan rajoittunut vain perinteisen median ja suoratoistopalveluiden välille. Myös suoratoistopalveluiden kesken käydään kovaa kilpailua uusista asiakkaista, mikä on johtanut valtavaan sisältötarjonnan lisääntymiseen ja palveluiden eriytymiseen.

Katselukokemusten personointi

Suoratoistopalvelut eivät tarjoa vain personoitua sisältöä, vaan myös personoituja katselukokemuksia. Käyttäjät voivat muokata omaa profiiliaan ja asetuksiaan, kuten alitusten kieltä, kuvanlaatua ja muita. Lisäksi monilla palveluilla on erilaisia käyttäjäprofiileja saman tilauksen alla, jolloin eri perheenjäsenten mieltymykset voidaan ottaa huomioon.

Tämä personoitu katselukokemus vahvistaa kuluttajan yksilöllisyyttä ja lisää palveluiden käyttäjäystävällisyyttä. Se tekee myös katselukokemuksesta henkilökohtaisemman ja mielekkäämmän.

Muutos kuluttajan valtaan

Yksi suoratoistopalveluiden merkittävimmistä vaikutuksista on se, kuinka ne ovat siirtäneet valtaa kuluttajille. Katsojilla on nyt valta valita, mitä he katsovat, milloin he katsovat ja missä he katsovat. Tämä on siirtänyt valtaa pois perinteisiltä mediayhtiöiltä ja antanut kuluttajille enemmän kontrollia.

Tämä muutos kuluttajan vallan kasvattamiseen on johtanut myös siihen, että mediayhtiöiden on yhä enemmän kuunneltava kuluttajien toiveita ja mieltymyksiä. Ne eivät enää voi olettaa, että kuluttajat katsovat mitä tahansa sisältöä vain siksi, että se on saatavilla.

Kohti tulevaisuutta

Suoratoistopalvelut ovat siis tuoneet merkittäviä muutoksia viihteen kulutukseen, mutta ne eivät pysähdy tähän. Teknologian kehittyessä ja markkinoiden muuttuessa voimme odottaa näkevämme entistä enemmän innovaatioita tällä alueella. Miten nämä palvelut sopeutuvat ja kehittyvät, on jännittävä seurattava tarina seuraaville vuosille.

Viihdemaailma ja sen eri puolet

Viihdeteollisuus on monipuolinen ja kattaa useita eri osa-alueita, jotka voivat käsittää seuraavat:

  1. Elokuvat: Tämä on monipuolinen ala, joka sisältää sekä suuren budjetin Hollywood-elokuvat että pienemmät indie-elokuvat, dokumenttielokuvat, animaatiot ja paljon muuta.
  2. Televisio ja suoratoisto: Tähän kuuluu paitsi perinteinen televisio, myös suoratoistopalvelut kuten Netflix, Hulu, Amazon Prime, Disney+ jne. Tämä on laaja ala, joka kattaa uutiset, draamat, komediat, tosi-tv, lasten ohjelmat, minisarjat ja paljon muuta.
  3. Musiikki: Tämä kattaa kaiken lajityypeistä, kuten pop, rock, klassinen, hip-hop, jazz jne., ja käsittää sekä live-esiintymiset että tallennetun musiikin.
  4. Teatteri: Teatteri on viihteen muoto, joka kattaa niin Broadway-musikaalit kuin paikalliset yhteisöteatterit, oopperat, baletit, ja monet muut esitykset.
  5. Kirjallisuus: Viihdekirjallisuus kattaa kaikenlaiset tyylilajit, mukaan lukien romaanit, runot, novellit, sarjakuvat, jne.
  6. Videopelit: Videopelit ovat tärkeä osa viihdeteollisuutta, ja ne kattavat laajan valikoiman tyylilajeja ja alustoja, kuten konsolipelit, PC-pelit, mobiilipelit, virtuaalitodellisuuspelit, jne.
  7. Podcastit ja radiot: Tämä sisältää sekä musiikin että puhutut sanat kuten uutiset, haastattelut, komediaohjelmat ja paljon muuta.
  8. Internet-sisältö: Sosiaalisen median alustat, YouTube-videot, verkkosarjat, meme-kulttuuri, blogit jne., ovat osa nykyistä viihdemaailmaa.

Jokainen näistä osa-alueista on itsessään erittäin laaja ja monimutkainen, sisältäen useita eri ammattilaisia, kuten näyttelijöitä, muusikoita, ohjaajia, tuottajia, kirjailijoita, kriitikoita, jne. Lisäksi teknologia on muuttanut viihdemaailmaa merkittävästi, mahdollistaen uusia viihteen muotoja ja muuttaen tapaa, jolla ihmiset kuluttavat viihdettä.