Vedonlyöntikertoimet lupaavat Will Smithille vihdoin Oscarin

Parhaan ohjaajan Oscar-palkinto Unibetin vedonlyöntikertoimien mukaan on selkeä, palkinto näyttäisi menevän jo toista vuotta putkeen naisohjaajalle. Myös King Richard -elokuvaa tähdittäneelle Will Smithille povataan voittoa parhaasta miespääosasta. Unibetin vedonlyöntiin on mahdollista käyttää sivuston vedonlyöntibonuksia tai tarkistaa parhaat vedonlyöntibonukset listaus.

Näyttelijä ja muusikko Will Smith saa varhain maanantaiaamuna vihdoin Oscar-palkintonsa, uskovat vedonlyöntiyhtiö Unibetin kertoimenlaskijat. Kerroin sille, että Smith voittaa parhaan miespääosan Oscarin roolistaan elokuvassa King Richard on vain 1,10.

Peli näyttää selvältä, sillä kakkossuosikki Benedict Cumberbatchin (Power of the Dog) voittokerroin on peräti 6,00, ja kolmossuosikki Andrew Garfieldin (Tick, Tick … Boom!)  15,00. Denzel Washingtonin (The Tragedy of Macbeth) tai Javier Bardemin (Lucy and Desi) Oscar-voitolle Unibet antaa kertoimen 51,00.

Smith, 53, on ollut urallaan kahdesti aikaisemmin ehdolla parhaan miespääosan Oscar-voittajaksi. Smithin roolisuorituksia elokuvissa Onnen potkuja (2006) ja Ali (2002) ei kuitenkaan lopulta palkittu Oscarilla. 

Golden Globe -ehdokkaana Smith ehti olla peräti viidesti, ennen kuin King Richard toi hänelle viimein kuudennella yrittämällä palkinnon jo aiemmin tänä vuonna. Roolisuoritus Venus ja Serena Williamsin Richard-isänä toi Smithin palkintokaappiin alkuvuodesta myös BAFTA-palkinnon.

– Will Smithin Oscarista alettiin puhua heti King Richardin ilmestyttyä, ja hän nousikin nopeasti Oscar-kertoimissamme ennakkosuosikiksi. BAFTA- ja Golden Globe -voittojen myötä hän nousi käytännössä ainoaksi realistiseksi ehdokkaaksi, Unibetin emoyhtiö Kindred Groupin Suomen GM Antti Tikka taustoittaa vedonlyöntiyhtiön varmaa näkemystä.

Parhaan elokuvan Oscar on kahden kauppa – muut palkinnot jo lähes jaettu

Vielä Will Smithiäkin varmempi näyttelijä-Oscaristaan voi Unibetin kertoimien valossa olla Ariana DeBose. Kerroin DeBosen Oscar-voitolle parhaasta naissivuosasta (West Side Story) on vain 1,03. Kakkossuosikki Kirsten Dunstin (The Power of the Dog)voittokerroin on jo huomattavan suuri 8,00. Myös parhaan miessivuosan voitto näyttäisi varsin selvältä, kärkisuosikki Troy Kotsurin (CODA) saadessa kertoimen 1,15, ennen Kodi Smith-McPheeta (The Power of the Dog).

Kamppailu parhaan naispääosan Oscarista on sentään vedonlyöntikertoimien valossa vähän tasaisempi. Kärjessä oleva Jessica Chastain (The Eyes of Tammy Faye) saa voittokertoimen 1,55 ennen Nicole Kidmania (Being the Ricardos, kerroin 4,50) sekä Olivia Colmania (The Lost Daughter, kerroin 6,50).

Kaikista selvimmältä peliltä etukäteen näyttää kuitenkin parhaan ohjaajan Oscar. Unibetin voittokerroin Jane Campionille (The Power of the Dog) on nimittäin pienin mahdollinen: 1,01. Mikäli Campionin voitto toteutuu, tulee hänestä vasta historian kolmas parhaan ohjaajan Oscarilla palkittu nainen. Campion on ollut jo kerran aiemmin ehdolla – tosin peräti 28 vuotta sitten elokuvastaan Piano.

Campionin ohjaama The Power of the Dog on myös kärkisuosikki vuoden parhaan elokuvan Oscar-voittajaksi, vedonlyöntikertoimella 1,70. Sen ykköshaastaja on CODA, kertoimella 2,20. Parhaan elokuvan Oscarista povataan kahden kauppaa, sillä kolmossuosikki Belfastin kerroin on jo 15,00, ja neljännen sijan jakavien King Richardin sekä West Side Storyn peräti 41,00.

– Näiden kertoimien valossa jännitän itse enää vain parhaan elokuvan Oscaria. Viime vuosien Oscar-voittajat ovat nimittäin olleet lähes yksi yhteen samat, kuin edeltävän viikon vedonlyöntisuosikkimme. Toki aina silloin tällöin Oscareissa tulee se Parasite, joka yllättää kaikkien muiden lisäksi myös meidän kertoimenlaskijamme, Antti Tikka toteaa.

Vastaa

Suoratoistopalveluiden nousu

Suoratoistopalvelut, kuten Netflix, Amazon Prime Video ja Disney+, ovat mullistaneet viihteen kulutuksen tapoja viime vuosikymmenen aikana. Yksittäisten tv-kanavien ja elokuvateatterinäytösten sijaan kuluttajilla on nyt laaja valikoima sisältöä, joka on saatavilla missä ja milloin tahansa. Tämä on tarjonnut aivan uuden tason mukavuutta ja joustavuutta.

Kuluttajien ei enää tarvitse odottaa tiettyyn kellonaikaan esitettäviä ohjelmia tai elokuvia. Sen sijaan he voivat katsoa haluamansa ohjelmat tai elokuvat silloin, kun se sopii heidän aikatauluunsa. Tämä on myös johtanut "binge watching" -kulttuurin nousuun, jossa katsojat katsovat kokonaisia tv-sarjojen kausia yhdellä istumalla.

Personoitu sisältö ja algoritmit

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet myös sitä, miten sisältö on suunnattu katsojille. Ne käyttävät monimutkaisia algoritmeja suositellakseen käyttäjilleen sisältöä heidän katseluhistoriansa ja mieltymystensä perusteella. Tämä tarkoittaa, että kuluttajat voivat löytää uutta sisältöä, josta he todennäköisesti pitävät, ilman, että heidän tarvitsee etsiä sitä aktiivisesti.

Näiden suosittelualgoritmien avulla suoratoistopalvelut voivat myös luoda ja tarjota yksilöllisesti räätälöityjä katselukokemuksia. Tämä on johtanut erittäin henkilökohtaiseen ja räätälöityyn sisältökulutukseen, jossa katsojien ei tarvitse enää mukautua massoille suunnattuun sisältöön.

Sisällön monimuotoisuuden kasvu

Toinen merkittävä muutos, jonka suoratoistopalvelut ovat tuoneet, on sisällön monimuotoisuuden lisääntyminen. Palveluiden globaalin luonteen ansiosta ne voivat tarjota sisältöä eri maista, eri kielillä ja eri kulttuureista. Tämä on laajentanut katsojien mahdollisuuksia tutustua ja nauttia sisällöstä, jota he eivät ehkä muuten olisi löytäneet.

Tämä monimuotoisuuden lisääntyminen ei koske vain maantieteellistä tai kulttuurista monimuotoisuutta, vaan myös genrejen ja aiheiden monimuotoisuutta. Suoratoistopalveluissa on tarjolla kaikenlaista sisältöä dokumenteista komedioihin, scifi-sarjoista romanttisiin draamoihin. Tämä antaa katsojille mahdollisuuden laajentaa viihdevalikoimaansa.

Uuden sisällön tuotanto

Suoratoistopalvelut eivät ole vain sisällön jakelukanavia, vaan ne ovat myös alkaneet tuottaa omaa sisältöään. Netflixin "Originals"-sarja on hyvä esimerkki tästä, samoin Amazon Primen ja Disney+:n omat sarjat ja elokuvat. Näiden palveluiden omat tuotannot ovat saaneet sekä kriitikoiden että yleisön kiitosta ja ovat vahvistaneet suoratoistopalveluiden asemaa viihteen tuottajina.

Nämä uudet tuotannot eivät ole vain korkealaatuisia, vaan ne ovat usein rohkeita ja innovatiivisia sekä tarinankerronnan että aiheiden suhteen. Suoratoistopalveluiden omat tuotannot ovat myös johtaneet aiempaa suurempaan kilpailuun laadukkaasta sisällöstä, mikä on hyödyttänyt kuluttajia.

Demokratisoitu sisällöntuotanto

Suoratoistopalvelut ovat myös demokratisoineet sisällöntuotantoa. Perinteisten tuotantoyhtiöiden ja studioiden ei enää tarvitse hallita markkinoita, koska suoratoistopalvelut voivat tukea pienempiä, itsenäisiä tekijöitä. Tämä on johtanut uudenlaiseen luovuuden nousuun ja antanut mahdollisuuden niille tarinoille ja näkökulmille, jotka ovat aiemmin saattaneet jäädä vähemmälle huomiolle.

Tämä demokratia näkyy myös siinä, kuinka suoratoistopalvelut ovat mahdollistaneet uusien äänten kuulemisen. Ne ovat antaneet alustan vähemmistöjen tarinoille ja aiheille, jotka eivät välttämättä ole saaneet huomiota perinteisissä mediakanavissa.

Katselutottumusten muutos

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet katsojien katselutottumuksia. Binge watching eli usean jakson tai koko sarjakauden katsominen yhdellä istumalla on tullut mahdolliseksi suoratoistopalveluiden ansiosta. Tämä on muuttanut katsojien suhdetta sarjoihin ja elokuviin.

Tämä katselutottumusten muutos on vaikuttanut myös sarjojen ja elokuvien rakenteeseen. Perinteisen episodin alku, keskikohta ja loppu -rakenteen sijaan monet sarjat on suunniteltu katsottavaksi kokonaisina kausina, jolloin tarina voi kehittyä hitaammin ja monimutkaisemmin.

Kilpailun lisääntyminen

Suoratoistopalveluiden myötä viihdeteollisuuden kilpailu on kiristynyt. Perinteisten tv-kanavien ja elokuvateatterien on ollut pakko mukautua uuteen todellisuuteen, jossa kuluttajat odottavat pääsevänsä käsiksi sisältöön milloin ja missä tahansa.

Kilpailu ei ole kuitenkaan rajoittunut vain perinteisen median ja suoratoistopalveluiden välille. Myös suoratoistopalveluiden kesken käydään kovaa kilpailua uusista asiakkaista, mikä on johtanut valtavaan sisältötarjonnan lisääntymiseen ja palveluiden eriytymiseen.

Katselukokemusten personointi

Suoratoistopalvelut eivät tarjoa vain personoitua sisältöä, vaan myös personoituja katselukokemuksia. Käyttäjät voivat muokata omaa profiiliaan ja asetuksiaan, kuten alitusten kieltä, kuvanlaatua ja muita. Lisäksi monilla palveluilla on erilaisia käyttäjäprofiileja saman tilauksen alla, jolloin eri perheenjäsenten mieltymykset voidaan ottaa huomioon.

Tämä personoitu katselukokemus vahvistaa kuluttajan yksilöllisyyttä ja lisää palveluiden käyttäjäystävällisyyttä. Se tekee myös katselukokemuksesta henkilökohtaisemman ja mielekkäämmän.

Muutos kuluttajan valtaan

Yksi suoratoistopalveluiden merkittävimmistä vaikutuksista on se, kuinka ne ovat siirtäneet valtaa kuluttajille. Katsojilla on nyt valta valita, mitä he katsovat, milloin he katsovat ja missä he katsovat. Tämä on siirtänyt valtaa pois perinteisiltä mediayhtiöiltä ja antanut kuluttajille enemmän kontrollia.

Tämä muutos kuluttajan vallan kasvattamiseen on johtanut myös siihen, että mediayhtiöiden on yhä enemmän kuunneltava kuluttajien toiveita ja mieltymyksiä. Ne eivät enää voi olettaa, että kuluttajat katsovat mitä tahansa sisältöä vain siksi, että se on saatavilla.

Kohti tulevaisuutta

Suoratoistopalvelut ovat siis tuoneet merkittäviä muutoksia viihteen kulutukseen, mutta ne eivät pysähdy tähän. Teknologian kehittyessä ja markkinoiden muuttuessa voimme odottaa näkevämme entistä enemmän innovaatioita tällä alueella. Miten nämä palvelut sopeutuvat ja kehittyvät, on jännittävä seurattava tarina seuraaville vuosille.

Viihdemaailma ja sen eri puolet

Viihdeteollisuus on monipuolinen ja kattaa useita eri osa-alueita, jotka voivat käsittää seuraavat:

  1. Elokuvat: Tämä on monipuolinen ala, joka sisältää sekä suuren budjetin Hollywood-elokuvat että pienemmät indie-elokuvat, dokumenttielokuvat, animaatiot ja paljon muuta.
  2. Televisio ja suoratoisto: Tähän kuuluu paitsi perinteinen televisio, myös suoratoistopalvelut kuten Netflix, Hulu, Amazon Prime, Disney+ jne. Tämä on laaja ala, joka kattaa uutiset, draamat, komediat, tosi-tv, lasten ohjelmat, minisarjat ja paljon muuta.
  3. Musiikki: Tämä kattaa kaiken lajityypeistä, kuten pop, rock, klassinen, hip-hop, jazz jne., ja käsittää sekä live-esiintymiset että tallennetun musiikin.
  4. Teatteri: Teatteri on viihteen muoto, joka kattaa niin Broadway-musikaalit kuin paikalliset yhteisöteatterit, oopperat, baletit, ja monet muut esitykset.
  5. Kirjallisuus: Viihdekirjallisuus kattaa kaikenlaiset tyylilajit, mukaan lukien romaanit, runot, novellit, sarjakuvat, jne.
  6. Videopelit: Videopelit ovat tärkeä osa viihdeteollisuutta, ja ne kattavat laajan valikoiman tyylilajeja ja alustoja, kuten konsolipelit, PC-pelit, mobiilipelit, virtuaalitodellisuuspelit, jne.
  7. Podcastit ja radiot: Tämä sisältää sekä musiikin että puhutut sanat kuten uutiset, haastattelut, komediaohjelmat ja paljon muuta.
  8. Internet-sisältö: Sosiaalisen median alustat, YouTube-videot, verkkosarjat, meme-kulttuuri, blogit jne., ovat osa nykyistä viihdemaailmaa.

Jokainen näistä osa-alueista on itsessään erittäin laaja ja monimutkainen, sisältäen useita eri ammattilaisia, kuten näyttelijöitä, muusikoita, ohjaajia, tuottajia, kirjailijoita, kriitikoita, jne. Lisäksi teknologia on muuttanut viihdemaailmaa merkittävästi, mahdollistaen uusia viihteen muotoja ja muuttaen tapaa, jolla ihmiset kuluttavat viihdettä.