Espoo Ciné -festivaalin ohjelma julkaistu

Espoo Ciné -elokuvafestivaali starttaa tänä vuonna maanantaina 29.8.2022 monipuolisella ja korkeatasoisella ohjelmistolla, joka puhuttelee sekä suurta yleisöä että vannoutuneita elokuvan ystäviä. Festivaali alkaa avajaiselokuvalla, joka on tänä vuonna George Millerin aikuisten fantasia Kolmen tuhannen vuoden kaipuu. Senpäärooleissa nähdään Tilda Swinton ja Idris Elba. Festivaalin päättää Paolo Genovesen romanttinen draama Rakkauden supersankari, joka pohtii sitä, vaatiiko koko elämän kestävä rakkaus supersankarin ominaisuuksia. Kolmas festivaalin kohokohdista on niin ikään ennakkoensi-illassa nähtävä Kotimainen juhlaelokuva, Aleksi Salmenperän uutuuselokuva Kupla.

Suuren yleisön tuntemat kasvot Penélope Cruz, Antonio Banderas ja Oscar Martínez tähdittävät Mariano Cohnin ja Gastón Duprat’n monitahoista teosta Official Competition, joka loistaa mustalla huumorillaan. Naiseuden ja seksuaalisuuden kysymyksiin pureudutaan puolestaan Emma Thompsonin tähdittämässä Sophie Hydenin ohjaamassa Kaikkea hyvää, Leo Grande -elokuvassa, joka nähdään myös ennakkoensi-illassa. Toinen samaan tematiikkaan pureutuva teos on Renée Websterin How to Please a Woman. Sen pääroolissa nähdään Sally Phillips, joka tunnetaan mm. Ponille kyytiä -sarjasta sekä Bridget Jones -elokuvista. Niin ikään ennakkoensi-illassa nähdään kulttiohjaaja Peter Stricklandin uusi komedia Flux Gourmet, jossa ryhmä taiteilijoita yhdistää innovatiivisella tavalla ruoan ja äänitaiteen.
Festivaalin toiminnanjohtaja Laura Laaksonen ja ohjelmistopäällikkö Mickael Suominen kertovat ohjelmistosta seuraavaa: ”Tämän vuoden ohjelmistossa teemme uusia avauksia ja kohdistamme huomion ennen kaikkea siihen, kuinka erilaiset vähemmistöt ovat viime aikoina nousseet uudella tavalla elokuvantekijöiden mielenkiinnon kohteeksi. Samalla myös koko elokuvataide kehittyy kohti uudenlaisia – toivottavasti tasapuolisempia – tapoja hahmottaa ympäröivää todellisuutta.”
Ohjelmistotiedot löytyvät täältä:
https://espoocine.fi/

Ohjelmistosta tarkemmin

Ohessaesimerkkejä tämän vuoden ohjelmistosta.
Ohjelmistossa on tänä vuonna kaksi laajempaa temaattista kokonaisuutta. Crip Ciné tuo esiin sekä vammaisten elokuvantekijöiden että vammaisten maailmaa ja elämää käsitteleviä aiheita. Toinen temaattinen kokonaisuus on tyttöjen maailmaa ja elämää käsittelevä Tytöt.

Tytöt-
kokonaisuudestamainittakoon esimerkkinä tyttöyttäsomemaailman kautta lähestyvät itävaltalaisen Kurdwin Ayubin Sonne sekä pohjoismakedonialaisen Dina Duman Sisterhood. Kamila Andinin Yuni käsittelee tyttöyden teemaa Indonesiassa. Elokuva kertoo nuoren tytön kamppailusta perheen ja yhteiskunnan odotusten ja koulutuksen välillä. Sarjassa nähdään myös Laura Wandelin pysäyttävä koulukuvaus Playground, joka oli Belgian Oscar-ehdokas.

Crip Ciné -teeman avajaiselokuva on Bernard Campanin ja Alexander Jollienin komediallinen tie-elokuva Kauniit sielut. Elokuva pohjautuu CP-vammaisen Jollienin omiin kokemuksiin. Lisäksi kokonaisuuteen kuuluvat muun muassa Kristen Abaten ja Steven Tanenbaumin Straighten Up and Fly Right sekä argentiinalainen dokumentti Charo Maton Eight Stories About My Hearing Loss, joka herättää katsojan kysymään, mitä vammaisuus oikeastaan tarkoittaa. 

Espoo Cinéssä nähdään muitakin voimakkaan yhteiskunnallisia ja ajankohtaisia teemoja, kuten LGBTQ+-elokuvia, naisten tarinoita sekä niiden risteytymiä. Ohjelmistossa nähdään muun muassa Terence Daviesin epookkidraama Benediction homoseksuaalisen sotarunoilija Siegfried Sassoonin elämästä. Elokuvassa nousee esiin myös laajempi yhteiskunnallinen murros 1900-luvun Britanniassa. Kamila Andinilla on ohjelmistossa toinenkin elokuva, Before, Now and Then, joka kertoo 1940–1960-luvuilla Länsi-Jaavalla eläneen naisen tarinan. Elokuva palkittiin Berliinin elokuvajuhlilla Hopeisella karhulla parhaasta sivuosaroolista.

Ennakkoensi-illassa nähdään lisäksi unkarilaismestari Kornél Mundruczón ohjaama Evoluutio, joka kertoo kolmen sukupolven tarinan toisesta maailmansodasta nykypäivän Berliiniin. Elokuva on käsikirjoittanut Mundruczón vaimo Kata Wéber, jonka kanssa ohjaaja on tehnyt neljä viimeisintä elokuvaansa, muun muassa englanninkielisen Netflix-hitin Pieces of a Woman, jonka pääosassa Vanessa Kirby tekee amerikkalaisyleisöä kuohuttaneen synnytyskohtauksen.

Fantasiaa ja kauhua ohjelmistossa edustavat islantilainen Valdimar Jóhannssonin Lamb ja Bertrand Mandicon After Blue (Dirty Paradise). Erittäin yhteiskunnallinen ja sodan tematiikkaa käsittelevä elokuva on puolestaan Maksym Nakonetšnyin Butterfly Vision. Se kertoo nuoresta naisesta, joka on ollut Ukrainan sodan alkuvuosien aikaan vankina separatistialueella ja pääsee kotiin vankienvaihdossa. Naiseuden ja sodan kysymysten risteydessä liikkuu myös Rachel Langin Our Men, joka on tarina kahdesta perheestä. Elokuvassa nuori ukrainalaisnainen nainen muuttaa sulhasensa perässä muukalaislegioonan leirille, jossa hän päätyy leirin komentajan perheen lastenhoitajaksi. Sotilasuran ja perheen välinen jännite luo kokonaan uuden näkökulman sotilasleirin maskuliiniseen ympäristöön. Elokuvaa tähdittävät mm. Camille Cottin ja Louis Garrel.

Muita esimerkkejä harvinaisempien elokuvamaiden elokuvista ovat Slovakian Oscar-ehdokas, Peter Kerekesin 107 Mothers, joka kertoo ukrainalaisesta naisvankilasta sekä festivaaliyleisön vanhan tutun, itävaltalaisen Ulrich Seidlin räävitön musta komedia Rimini.

Yleisön tuntemia suosikkeja ovat tänä vuonna Alli Haapasalon Tytöt tytöt tytöt ja Hanna Bergholmin Pahanhautoja, jotka ovat hienoja esimerkkejä siitä murroksesta, jota Tytöt-teemalla halutaan tehdä näkyväksi. Varsinaista festivaalia edeltävänä viikonloppuna järjestetään Tapiolassa myös ilmaisia ulkoilmanäytöksiä. Nähtäväksi tulee kaksi klassikkoelokuvaa: Lukas Moodyssonin Fucking Åmål sekä Jukka Kärkkäisen ja J-P Passin maineikas Kovasikajuttu esitetäänennen varsinaisen festivaaliviikon alkua ulkoilmaesityksenä.

Teemu Nikin Sokea mies, joka ei halunnut nähdä Titanicia -näytöksen yhteydessä järjestetään keskustelutilaisuus Making of Sokea mies …, jossa puretaan elokuvantekoa muun muassa vammaisen elokuvantekijän näkökulmasta sekä pohditaan, miten vammaisuus vaikuttaa itse tekoprosessiin. Festivaalin aikana järjestetään myös muita keskustelutilaisuuksia, joissa käsitellään erilaisten vähemmistöjen esittämisestä valkokankaalla sekä erityisesti siitä murroksesta, joka on tapahtunut tyttöjen ja nuorten naisten kuvaamisessa. Espoo Ciné järjestää myös erillisen Perhepäivän, jonka kruunaa Noel Clearyn Maija Mehiläinen ja kultainen aarre.

Vuonna 2020 edesmennyttä kitaristi Alexi Laihoa muistetaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä koko yön kestävällä muistotapahtumalla Alexi Laiho – End of Fucking Story, jossa esitetään hänen lempielokuvansa Big Lebowski, konserttitaltiointeja ja backstage-materiaalia. Mukana on myös yllätysesiintyjä. Tapahtumasta tiedotetaan lisää erikseen.

Vastaa

Suoratoistopalveluiden nousu

Suoratoistopalvelut, kuten Netflix, Amazon Prime Video ja Disney+, ovat mullistaneet viihteen kulutuksen tapoja viime vuosikymmenen aikana. Yksittäisten tv-kanavien ja elokuvateatterinäytösten sijaan kuluttajilla on nyt laaja valikoima sisältöä, joka on saatavilla missä ja milloin tahansa. Tämä on tarjonnut aivan uuden tason mukavuutta ja joustavuutta.

Kuluttajien ei enää tarvitse odottaa tiettyyn kellonaikaan esitettäviä ohjelmia tai elokuvia. Sen sijaan he voivat katsoa haluamansa ohjelmat tai elokuvat silloin, kun se sopii heidän aikatauluunsa. Tämä on myös johtanut "binge watching" -kulttuurin nousuun, jossa katsojat katsovat kokonaisia tv-sarjojen kausia yhdellä istumalla.

Personoitu sisältö ja algoritmit

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet myös sitä, miten sisältö on suunnattu katsojille. Ne käyttävät monimutkaisia algoritmeja suositellakseen käyttäjilleen sisältöä heidän katseluhistoriansa ja mieltymystensä perusteella. Tämä tarkoittaa, että kuluttajat voivat löytää uutta sisältöä, josta he todennäköisesti pitävät, ilman, että heidän tarvitsee etsiä sitä aktiivisesti.

Näiden suosittelualgoritmien avulla suoratoistopalvelut voivat myös luoda ja tarjota yksilöllisesti räätälöityjä katselukokemuksia. Tämä on johtanut erittäin henkilökohtaiseen ja räätälöityyn sisältökulutukseen, jossa katsojien ei tarvitse enää mukautua massoille suunnattuun sisältöön.

Sisällön monimuotoisuuden kasvu

Toinen merkittävä muutos, jonka suoratoistopalvelut ovat tuoneet, on sisällön monimuotoisuuden lisääntyminen. Palveluiden globaalin luonteen ansiosta ne voivat tarjota sisältöä eri maista, eri kielillä ja eri kulttuureista. Tämä on laajentanut katsojien mahdollisuuksia tutustua ja nauttia sisällöstä, jota he eivät ehkä muuten olisi löytäneet.

Tämä monimuotoisuuden lisääntyminen ei koske vain maantieteellistä tai kulttuurista monimuotoisuutta, vaan myös genrejen ja aiheiden monimuotoisuutta. Suoratoistopalveluissa on tarjolla kaikenlaista sisältöä dokumenteista komedioihin, scifi-sarjoista romanttisiin draamoihin. Tämä antaa katsojille mahdollisuuden laajentaa viihdevalikoimaansa.

Uuden sisällön tuotanto

Suoratoistopalvelut eivät ole vain sisällön jakelukanavia, vaan ne ovat myös alkaneet tuottaa omaa sisältöään. Netflixin "Originals"-sarja on hyvä esimerkki tästä, samoin Amazon Primen ja Disney+:n omat sarjat ja elokuvat. Näiden palveluiden omat tuotannot ovat saaneet sekä kriitikoiden että yleisön kiitosta ja ovat vahvistaneet suoratoistopalveluiden asemaa viihteen tuottajina.

Nämä uudet tuotannot eivät ole vain korkealaatuisia, vaan ne ovat usein rohkeita ja innovatiivisia sekä tarinankerronnan että aiheiden suhteen. Suoratoistopalveluiden omat tuotannot ovat myös johtaneet aiempaa suurempaan kilpailuun laadukkaasta sisällöstä, mikä on hyödyttänyt kuluttajia.

Demokratisoitu sisällöntuotanto

Suoratoistopalvelut ovat myös demokratisoineet sisällöntuotantoa. Perinteisten tuotantoyhtiöiden ja studioiden ei enää tarvitse hallita markkinoita, koska suoratoistopalvelut voivat tukea pienempiä, itsenäisiä tekijöitä. Tämä on johtanut uudenlaiseen luovuuden nousuun ja antanut mahdollisuuden niille tarinoille ja näkökulmille, jotka ovat aiemmin saattaneet jäädä vähemmälle huomiolle.

Tämä demokratia näkyy myös siinä, kuinka suoratoistopalvelut ovat mahdollistaneet uusien äänten kuulemisen. Ne ovat antaneet alustan vähemmistöjen tarinoille ja aiheille, jotka eivät välttämättä ole saaneet huomiota perinteisissä mediakanavissa.

Katselutottumusten muutos

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet katsojien katselutottumuksia. Binge watching eli usean jakson tai koko sarjakauden katsominen yhdellä istumalla on tullut mahdolliseksi suoratoistopalveluiden ansiosta. Tämä on muuttanut katsojien suhdetta sarjoihin ja elokuviin.

Tämä katselutottumusten muutos on vaikuttanut myös sarjojen ja elokuvien rakenteeseen. Perinteisen episodin alku, keskikohta ja loppu -rakenteen sijaan monet sarjat on suunniteltu katsottavaksi kokonaisina kausina, jolloin tarina voi kehittyä hitaammin ja monimutkaisemmin.

Kilpailun lisääntyminen

Suoratoistopalveluiden myötä viihdeteollisuuden kilpailu on kiristynyt. Perinteisten tv-kanavien ja elokuvateatterien on ollut pakko mukautua uuteen todellisuuteen, jossa kuluttajat odottavat pääsevänsä käsiksi sisältöön milloin ja missä tahansa.

Kilpailu ei ole kuitenkaan rajoittunut vain perinteisen median ja suoratoistopalveluiden välille. Myös suoratoistopalveluiden kesken käydään kovaa kilpailua uusista asiakkaista, mikä on johtanut valtavaan sisältötarjonnan lisääntymiseen ja palveluiden eriytymiseen.

Katselukokemusten personointi

Suoratoistopalvelut eivät tarjoa vain personoitua sisältöä, vaan myös personoituja katselukokemuksia. Käyttäjät voivat muokata omaa profiiliaan ja asetuksiaan, kuten alitusten kieltä, kuvanlaatua ja muita. Lisäksi monilla palveluilla on erilaisia käyttäjäprofiileja saman tilauksen alla, jolloin eri perheenjäsenten mieltymykset voidaan ottaa huomioon.

Tämä personoitu katselukokemus vahvistaa kuluttajan yksilöllisyyttä ja lisää palveluiden käyttäjäystävällisyyttä. Se tekee myös katselukokemuksesta henkilökohtaisemman ja mielekkäämmän.

Muutos kuluttajan valtaan

Yksi suoratoistopalveluiden merkittävimmistä vaikutuksista on se, kuinka ne ovat siirtäneet valtaa kuluttajille. Katsojilla on nyt valta valita, mitä he katsovat, milloin he katsovat ja missä he katsovat. Tämä on siirtänyt valtaa pois perinteisiltä mediayhtiöiltä ja antanut kuluttajille enemmän kontrollia.

Tämä muutos kuluttajan vallan kasvattamiseen on johtanut myös siihen, että mediayhtiöiden on yhä enemmän kuunneltava kuluttajien toiveita ja mieltymyksiä. Ne eivät enää voi olettaa, että kuluttajat katsovat mitä tahansa sisältöä vain siksi, että se on saatavilla.

Kohti tulevaisuutta

Suoratoistopalvelut ovat siis tuoneet merkittäviä muutoksia viihteen kulutukseen, mutta ne eivät pysähdy tähän. Teknologian kehittyessä ja markkinoiden muuttuessa voimme odottaa näkevämme entistä enemmän innovaatioita tällä alueella. Miten nämä palvelut sopeutuvat ja kehittyvät, on jännittävä seurattava tarina seuraaville vuosille.

Viihdemaailma ja sen eri puolet

Viihdeteollisuus on monipuolinen ja kattaa useita eri osa-alueita, jotka voivat käsittää seuraavat:

  1. Elokuvat: Tämä on monipuolinen ala, joka sisältää sekä suuren budjetin Hollywood-elokuvat että pienemmät indie-elokuvat, dokumenttielokuvat, animaatiot ja paljon muuta.
  2. Televisio ja suoratoisto: Tähän kuuluu paitsi perinteinen televisio, myös suoratoistopalvelut kuten Netflix, Hulu, Amazon Prime, Disney+ jne. Tämä on laaja ala, joka kattaa uutiset, draamat, komediat, tosi-tv, lasten ohjelmat, minisarjat ja paljon muuta.
  3. Musiikki: Tämä kattaa kaiken lajityypeistä, kuten pop, rock, klassinen, hip-hop, jazz jne., ja käsittää sekä live-esiintymiset että tallennetun musiikin.
  4. Teatteri: Teatteri on viihteen muoto, joka kattaa niin Broadway-musikaalit kuin paikalliset yhteisöteatterit, oopperat, baletit, ja monet muut esitykset.
  5. Kirjallisuus: Viihdekirjallisuus kattaa kaikenlaiset tyylilajit, mukaan lukien romaanit, runot, novellit, sarjakuvat, jne.
  6. Videopelit: Videopelit ovat tärkeä osa viihdeteollisuutta, ja ne kattavat laajan valikoiman tyylilajeja ja alustoja, kuten konsolipelit, PC-pelit, mobiilipelit, virtuaalitodellisuuspelit, jne.
  7. Podcastit ja radiot: Tämä sisältää sekä musiikin että puhutut sanat kuten uutiset, haastattelut, komediaohjelmat ja paljon muuta.
  8. Internet-sisältö: Sosiaalisen median alustat, YouTube-videot, verkkosarjat, meme-kulttuuri, blogit jne., ovat osa nykyistä viihdemaailmaa.

Jokainen näistä osa-alueista on itsessään erittäin laaja ja monimutkainen, sisältäen useita eri ammattilaisia, kuten näyttelijöitä, muusikoita, ohjaajia, tuottajia, kirjailijoita, kriitikoita, jne. Lisäksi teknologia on muuttanut viihdemaailmaa merkittävästi, mahdollistaen uusia viihteen muotoja ja muuttaen tapaa, jolla ihmiset kuluttavat viihdettä.