Viidestoista Yö -musikaalin ensi-iltaan on enää viikko! Yleisön
kiinnostus esitystä kohtaan on ollut hurjaa ja kevät on lähes kokonaan
loppuunmyyty Tampereella. Juhlistamme musikaalilla Juicea upeana
taiteilijana, jonka syntymästä on tänä vuonna tullut kuluneeksi 70
vuotta. Juicen elämästä tulee musikaalissa esille monia asioita, jotka
ovat ehkä jääneet suurelta yleisöltä pimentoon. Musikaalissa käydään
Juicen elämää läpi lapsuudesta aina vuoteen 1989 asti. Suurimpien
hittien lisäksi musikaali sisältää myös vähemmän tunnettuja helmiä.
Musikaalia nähdään keväällä pääasiassa Tampereella, jonka
jälkeen esitys lähtee kiertämään Suomea eri konserttisaleihin ja
kulttuurikeskuksiin.
Viidestoista Yö -musikaali
Huikea matka Juicen ja hänen ystäviensä maailmaan! Ensi-ilta 7.2.2020
Ensi vuonna tulee kuluneeksi 70 vuotta Juhani Juice Leskisen
syntymästä, ja nyt on juhlan aika! Juicea on pidetty suomalaisen
rock-musiikin isähahmona ja Manserockin luojana. Hän oli nerokas laulaja
ja lauluntekijä, sanoittaja ja kirjailija. Hän on laulanut itsensä
omintakeisilla kappaleillaan kaikkien suomalaisten sydämiin. Hän oli
mestarillinen riimittelijä, yhteiskuntakriitikko ja inhimillisyyden
puolesta puhuja. Hänen lauluissaan on myös paljon huumoria ja ne
kertovat usein rakkaudesta.
Juicea esittää upea artisti ja muusikko Matti Mikkonen alias Matthau Mikojan, manserockari jo toisessa sukupolvessa. Mikkonen on Popedan alkuperäiskitaristin Arwo Mikkosen poika, joten musiikki miehellä on ollut verissä aina. Hän on luonut kansainvälistäkin uraa mm. Bloodpit-yhtyeen
keulakuvana sekä omalla soolobändillään Matthau Mikojan Band. Viime
vuodet hän on keskittynyt soolokeikkojen ohella musiikkiteatteriin, ja
saatatkin muistaa hänet Sammy Babitzinin roolista supersuositusta
Kirka-musikaalistamme.
Juice oli kotoisin Juankoskelta pieneltä teollisuuspaikkakunnalta
Pohjois-Savosta. Juicen perheessä oli viisi lasta, joista kolme kuoli
nuorena. Hänen vaneritehtaalla työskennellyt isänsä kuoli poikansa
ollessa vain 11-vuotias. Vaikeassa tilanteessa Juhani joutui jo nuorena
ottamaan paljon vastuuta perheestään. Hänen vahvatahtoinen äitinsä
säilyi tärkeänä henkilönä läpi hänen elämänsä.
Juankoskelta Juice lähti Tampereen Kieli-instituuttiin opiskelemaan.
Opiskelupiireissä hän tapasi Mikko Alatalon ja Harri Rinteen, ja heidän
ystävyytensä tuli pian muuttamaan koko suomalaista musiikkimaailmaa.
Ystävykset perustivat legendaarisen Coitus Int – yhtyeen, joka
sai nopeasti jalansijaa opiskelijapiireissä.
Juice oli ahkera säveltäjä ja sanoittaja, ja
jo 25-vuotiaana hän lukeutui tunnetuimpiin suomalaisiin rock-laulajiin.
Juicen yhtyeet vaihtuivat usein vuosien saatossa, mutta
tunnetuimpina voidaan pitää Juice Leskinen Slamia ja Juice
Leskinen Grand Slamia.
Juice oli itsetietoinen, rakastettava ja samalla
vaikea taiteilijapersoona, joka eli boheemia taiteilijaelämää. Hänen
elämäänsä kuuluivat monet syvät rakkaudet, niiden päättymiset ja runsas
alkoholinkäyttö. Juicen sanotaankin eläneen vahvasti rakkaudesta.
Musikaalissa tehdään huikea aikamatka Juicen ja hänen ystäviensä
maailmaan. Juicen suurimpien klassikoiden lisäksi kuulemme Mikko
Alatalon tuotantoa, Manserockin parhaita paloja, unohtamatta Tuuliajolla
risteilyn hulvattomia yhtyeitä. Musikaalissa kuullaan mm.
kappaleet: Viidestoista yö, Rakkauden haudalla, Syksyn Sävel, Marilyn,
Jyrki Boy, Mä maalaispoika oon, Hän hymyilee kuin lapsi, Kaksoiselämää,
Musta aurinko nousee, Paperitähdet, Aamu alkaa A:lla, Pidetään ikävää ja
monia, monia muita.
Tervetuloa nauttimaan, pöytä on katettu suomalaisen rockin parhailla antimilla!
Suoratoistopalvelut, kuten Netflix, Amazon Prime Video ja Disney+, ovat mullistaneet viihteen kulutuksen tapoja viime vuosikymmenen aikana. Yksittäisten tv-kanavien ja elokuvateatterinäytösten sijaan kuluttajilla on nyt laaja valikoima sisältöä, joka on saatavilla missä ja milloin tahansa. Tämä on tarjonnut aivan uuden tason mukavuutta ja joustavuutta.
Kuluttajien ei enää tarvitse odottaa tiettyyn kellonaikaan esitettäviä ohjelmia tai elokuvia. Sen sijaan he voivat katsoa haluamansa ohjelmat tai elokuvat silloin, kun se sopii heidän aikatauluunsa. Tämä on myös johtanut "binge watching" -kulttuurin nousuun, jossa katsojat katsovat kokonaisia tv-sarjojen kausia yhdellä istumalla.
Personoitu sisältö ja algoritmit
Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet myös sitä, miten sisältö on suunnattu katsojille. Ne käyttävät monimutkaisia algoritmeja suositellakseen käyttäjilleen sisältöä heidän katseluhistoriansa ja mieltymystensä perusteella. Tämä tarkoittaa, että kuluttajat voivat löytää uutta sisältöä, josta he todennäköisesti pitävät, ilman, että heidän tarvitsee etsiä sitä aktiivisesti.
Näiden suosittelualgoritmien avulla suoratoistopalvelut voivat myös luoda ja tarjota yksilöllisesti räätälöityjä katselukokemuksia. Tämä on johtanut erittäin henkilökohtaiseen ja räätälöityyn sisältökulutukseen, jossa katsojien ei tarvitse enää mukautua massoille suunnattuun sisältöön.
Sisällön monimuotoisuuden kasvu
Toinen merkittävä muutos, jonka suoratoistopalvelut ovat tuoneet, on sisällön monimuotoisuuden lisääntyminen. Palveluiden globaalin luonteen ansiosta ne voivat tarjota sisältöä eri maista, eri kielillä ja eri kulttuureista. Tämä on laajentanut katsojien mahdollisuuksia tutustua ja nauttia sisällöstä, jota he eivät ehkä muuten olisi löytäneet.
Tämä monimuotoisuuden lisääntyminen ei koske vain maantieteellistä tai kulttuurista monimuotoisuutta, vaan myös genrejen ja aiheiden monimuotoisuutta. Suoratoistopalveluissa on tarjolla kaikenlaista sisältöä dokumenteista komedioihin, scifi-sarjoista romanttisiin draamoihin. Tämä antaa katsojille mahdollisuuden laajentaa viihdevalikoimaansa.
Uuden sisällön tuotanto
Suoratoistopalvelut eivät ole vain sisällön jakelukanavia, vaan ne ovat myös alkaneet tuottaa omaa sisältöään. Netflixin "Originals"-sarja on hyvä esimerkki tästä, samoin Amazon Primen ja Disney+:n omat sarjat ja elokuvat. Näiden palveluiden omat tuotannot ovat saaneet sekä kriitikoiden että yleisön kiitosta ja ovat vahvistaneet suoratoistopalveluiden asemaa viihteen tuottajina.
Nämä uudet tuotannot eivät ole vain korkealaatuisia, vaan ne ovat usein rohkeita ja innovatiivisia sekä tarinankerronnan että aiheiden suhteen. Suoratoistopalveluiden omat tuotannot ovat myös johtaneet aiempaa suurempaan kilpailuun laadukkaasta sisällöstä, mikä on hyödyttänyt kuluttajia.
Demokratisoitu sisällöntuotanto
Suoratoistopalvelut ovat myös demokratisoineet sisällöntuotantoa. Perinteisten tuotantoyhtiöiden ja studioiden ei enää tarvitse hallita markkinoita, koska suoratoistopalvelut voivat tukea pienempiä, itsenäisiä tekijöitä. Tämä on johtanut uudenlaiseen luovuuden nousuun ja antanut mahdollisuuden niille tarinoille ja näkökulmille, jotka ovat aiemmin saattaneet jäädä vähemmälle huomiolle.
Tämä demokratia näkyy myös siinä, kuinka suoratoistopalvelut ovat mahdollistaneet uusien äänten kuulemisen. Ne ovat antaneet alustan vähemmistöjen tarinoille ja aiheille, jotka eivät välttämättä ole saaneet huomiota perinteisissä mediakanavissa.
Katselutottumusten muutos
Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet katsojien katselutottumuksia. Binge watching eli usean jakson tai koko sarjakauden katsominen yhdellä istumalla on tullut mahdolliseksi suoratoistopalveluiden ansiosta. Tämä on muuttanut katsojien suhdetta sarjoihin ja elokuviin.
Tämä katselutottumusten muutos on vaikuttanut myös sarjojen ja elokuvien rakenteeseen. Perinteisen episodin alku, keskikohta ja loppu -rakenteen sijaan monet sarjat on suunniteltu katsottavaksi kokonaisina kausina, jolloin tarina voi kehittyä hitaammin ja monimutkaisemmin.
Kilpailun lisääntyminen
Suoratoistopalveluiden myötä viihdeteollisuuden kilpailu on kiristynyt. Perinteisten tv-kanavien ja elokuvateatterien on ollut pakko mukautua uuteen todellisuuteen, jossa kuluttajat odottavat pääsevänsä käsiksi sisältöön milloin ja missä tahansa.
Kilpailu ei ole kuitenkaan rajoittunut vain perinteisen median ja suoratoistopalveluiden välille. Myös suoratoistopalveluiden kesken käydään kovaa kilpailua uusista asiakkaista, mikä on johtanut valtavaan sisältötarjonnan lisääntymiseen ja palveluiden eriytymiseen.
Katselukokemusten personointi
Suoratoistopalvelut eivät tarjoa vain personoitua sisältöä, vaan myös personoituja katselukokemuksia. Käyttäjät voivat muokata omaa profiiliaan ja asetuksiaan, kuten alitusten kieltä, kuvanlaatua ja muita. Lisäksi monilla palveluilla on erilaisia käyttäjäprofiileja saman tilauksen alla, jolloin eri perheenjäsenten mieltymykset voidaan ottaa huomioon.
Tämä personoitu katselukokemus vahvistaa kuluttajan yksilöllisyyttä ja lisää palveluiden käyttäjäystävällisyyttä. Se tekee myös katselukokemuksesta henkilökohtaisemman ja mielekkäämmän.
Muutos kuluttajan valtaan
Yksi suoratoistopalveluiden merkittävimmistä vaikutuksista on se, kuinka ne ovat siirtäneet valtaa kuluttajille. Katsojilla on nyt valta valita, mitä he katsovat, milloin he katsovat ja missä he katsovat. Tämä on siirtänyt valtaa pois perinteisiltä mediayhtiöiltä ja antanut kuluttajille enemmän kontrollia.
Tämä muutos kuluttajan vallan kasvattamiseen on johtanut myös siihen, että mediayhtiöiden on yhä enemmän kuunneltava kuluttajien toiveita ja mieltymyksiä. Ne eivät enää voi olettaa, että kuluttajat katsovat mitä tahansa sisältöä vain siksi, että se on saatavilla.
Kohti tulevaisuutta
Suoratoistopalvelut ovat siis tuoneet merkittäviä muutoksia viihteen kulutukseen, mutta ne eivät pysähdy tähän. Teknologian kehittyessä ja markkinoiden muuttuessa voimme odottaa näkevämme entistä enemmän innovaatioita tällä alueella. Miten nämä palvelut sopeutuvat ja kehittyvät, on jännittävä seurattava tarina seuraaville vuosille.
Viihdemaailma ja sen eri puolet
Viihdeteollisuus on monipuolinen ja kattaa useita eri osa-alueita, jotka voivat käsittää seuraavat:
Elokuvat: Tämä on monipuolinen ala, joka sisältää sekä suuren budjetin Hollywood-elokuvat että pienemmät indie-elokuvat, dokumenttielokuvat, animaatiot ja paljon muuta.
Televisio ja suoratoisto: Tähän kuuluu paitsi perinteinen televisio, myös suoratoistopalvelut kuten Netflix, Hulu, Amazon Prime, Disney+ jne. Tämä on laaja ala, joka kattaa uutiset, draamat, komediat, tosi-tv, lasten ohjelmat, minisarjat ja paljon muuta.
Musiikki: Tämä kattaa kaiken lajityypeistä, kuten pop, rock, klassinen, hip-hop, jazz jne., ja käsittää sekä live-esiintymiset että tallennetun musiikin.
Teatteri: Teatteri on viihteen muoto, joka kattaa niin Broadway-musikaalit kuin paikalliset yhteisöteatterit, oopperat, baletit, ja monet muut esitykset.
Kirjallisuus: Viihdekirjallisuus kattaa kaikenlaiset tyylilajit, mukaan lukien romaanit, runot, novellit, sarjakuvat, jne.
Videopelit: Videopelit ovat tärkeä osa viihdeteollisuutta, ja ne kattavat laajan valikoiman tyylilajeja ja alustoja, kuten konsolipelit, PC-pelit, mobiilipelit, virtuaalitodellisuuspelit, jne.
Podcastit ja radiot: Tämä sisältää sekä musiikin että puhutut sanat kuten uutiset, haastattelut, komediaohjelmat ja paljon muuta.
Internet-sisältö: Sosiaalisen median alustat, YouTube-videot, verkkosarjat, meme-kulttuuri, blogit jne., ovat osa nykyistä viihdemaailmaa.
Jokainen näistä osa-alueista on itsessään erittäin laaja ja monimutkainen, sisältäen useita eri ammattilaisia, kuten näyttelijöitä, muusikoita, ohjaajia, tuottajia, kirjailijoita, kriitikoita, jne. Lisäksi teknologia on muuttanut viihdemaailmaa merkittävästi, mahdollistaen uusia viihteen muotoja ja muuttaen tapaa, jolla ihmiset kuluttavat viihdettä.