Rauma Bluesin BLUESKLUBIT kasvattavat festarimeiningin soolosta duon ja triojen kautta suurbändiin

35 vuotta sitten ensi kertaa järjestetty Rauma Blues juhlitaan tänä vuonna torstaista 12.8. lauantaihin 14.8. Torstain ja perjantain bluesklubit lämmittelevät festarin kohti lauantaista pääkonserttia. Ensimmäiset klubit luovat alkuiltoihin läsnäoloa ja klubitunnelmaa Vanhan Rauman ja kanalinrannan miljöössä. Lopulta kulttuurikuppilan hämyssä lavalle ja tanssilattialle rymistelevät sonnit ja hirvieläimet!

Festarin käynnistää itseoikeutetusti LEFTY LEPPÄNEN jo torstaina 12.8. Wanhan Rauman Kaffebarissa. Perjantain 13.8. klubit startataan käyntiin Café Salissa LENA & THE SLIDE BROTHERS DUON toimesta.

Perjantai jatkuu Ravintola Buena Vistassa, jossa menosta vastaa VARHAMA – HAAVISTO – POUTIAINEN. Illan viimeinen klubi rokataan Kulttuurikuppila Brummissa, jossa biletunnelman luovat Brummin Nurkassa KALLABLÖÖS ja päälavalla MILLION DOLLAR TONES.

Bluesklubeille Buena Vistassa, Café Salissa ja Wanhan Rauman Kaffebarissa on vapaa pääsy, Kulttuurikuppila Brummin klubi-illan (K18) lipun hinta on 20€.

Alla bluesklubiartistien esittelyt. Lauantaina 14.8. bluespihan pääkonsertissa stagen valtaa huima kattaus kotimaisia bluestähtiä: Dave Lindholm Lights, Heikki Silvennoinen Band, Charlotta Curves & Helge Tallqvist Band sekä Pepe Ahlqvist with Tomi Leino Trio. Tämän tiedotteen lisätiedoista löydät linkit pääkonsertin artistien esittelyihin ja ohjelmistojulkaisuun.

Vanhan Rauman ja kanalinrannan miljöössä bluestunnelmoivat soolo, duo ja trio

Pitkän linjan juurimuusikko Ville “Lefty” Leppänen esittää soolokeikallaan bluesin, countryn ja muunkin juurimusiikin tuttuja ja tuntemattomampia klassikoita. Keikalla kuullaan myös Leftyn omaa tuotantoa. Yhtenä Suomen aktiivisimmista ja tasokkaimmista bluesmuusikoista Lefty on kiertänyt keikkalavoja kotimaassa ja maailmalla useiden eri kokoonpanojen kitaristina ja biisinikkarina.

Usein Rauma Bluesissa joko stagella tai yleisössä vieraillut Lefty iloitsee festivaaliesiintymisestä vuoden keikkatauon jälkeen ja aikoo karistaa kansan koronakaamokset kauas taakse heti tapahtuman alussa.

– Let’s get rid of the corona blues! Lefty kuuluttaa

Lena & The Slide Brothers -yhtyeestä lohkaistu, Lena Lindroosin ja Matti Kettusen muodostama duo, joka liikkuu blues- ja rootsmusiikin kentällä ennakkoluulottomasti. Oman väkevän tuotannon lisänä keikoilla kuullaan tarkoin valittuja lainakappaleita. Akustisin ja sähköisin instrumentein varustettu Lena & The Slide Brothers Duo luottaa vahvaan laulutulkintaan ja taidokkaan kitaroinnin tenhoon.

Kettunen on monen blueskonkarin tavoin ollut Rauma Bluesissa usein sekä esiintyjänä että yleisössä.

– Näinä aikoina yleisön tapaaminen on erityisen hienoa. Elävä musiikki saa musiikin elämään! Kettunen toteaa.

Monipuolisten muusikoiden muodostama trio Varhama – Haavisto – Poutiainen sisältää pitkän siivun Suomi-bluesin historiaa ja vuosikymmenten kokemusta – sinisäveliä on tulkittu useissa eri muodoissa. Tällä kertaa kolmikon setti lähtee perinnebluesista ja luikertelee muutamien omien biisien kautta vanhaan rock’n’rolliin ja sieltä cajun-sävelmiin. Big bandit, one man bandit, taustayhtyeet, soolokeikat, bluesin monet variaatiot ja eri musiikkigenret yhdistyvät tässä kokoonpanossa ja tekevät ryhmän luomasta kokonaisuudesta osiensa summaa suuremman, ainutlaatuisen blueselämyksen. Tämä bändi on läsnä!

Baby Boy Varhama tavoittelee keikasta miellyttävää kokemusta niin yleisölle kuin esiintyjille, ja siihen hänellä onkin jo valmis resepti, joka on legendaarisessa bluesklubipaikassa Buena Vistassa pikemminkin sääntö kuin poikkeus:

– Yleisön ja bändin keskinäinen läsnäolon aistiminen, avaa Varhama ikimuistoisen live-blueselämyksen salaisuutta.

Kulttuurikuppila Brummin bluesillan hämyssä lavalla ja lattialla rymistelee sonneja ja svengaavia hirvieläimiä

Bluesrockin tähtiin kovaa vauhtia nousussa oleva KallaBlöös on raumalaisten paikallisylpeys blues-, bluesrock- ja rootsmusiikin saralla. Bändin nuori ja originaali musiikki iskee myös yleisöihin yli genrerajojen. KallaBlöösin tahdissa ovat taattuja niin menomeininki kuin tunnelmointikin.

Vaikka KallaBlöös on kokoonpanona kohtalaisen tuore, on yhtyeen jäsenillä runsaasti kokemusta keikkailusta kotimaassa, Euroopassa ja Amerikassa. Trion omista biiseistä koostuva musiikki on toisaalta oluenjuontimusiikkia, joka lainaa vaikutteita sellaisilta bändeiltä, kuin Cream, Free, Ten Years After ja ZZTop, mutta toisaalta herkempää tarinankerrontaa bluesin ja bluesrockin tyyliin.

Viime vuonna Rauma Blues -debyyttinsä tehnyt KallaBlöös nousee kotikaupunkinsa bluesfestareiden lavalle uuden materiaalin kera.

– Viime vuonna oli upeaa nähdä, miten yleisö nautti kanssamme keikasta. Tänä vuonna palataan tauon jälkeen lavalle uusien biisien kanssa kuin sonnit laitumelle, joten tehdään yhdessä taas upea bluesilta! KallaBlöösin luonut Jere Kalla ennustaa.

Million Dollar Tonesin mukaan musiikki on sitä, miltä tunteet kuulostavat. Bändi on kotimaisittain varsin ainutlaatuinen orkesteri. Yhtyeen musiikki yhdistää 50- ja 60-lukujen tummahkoa rock’n’rollia ja rytmibluesia tuhdilla svengillä – ja musiikkia tuutataan ilmoille niiden alkuvoimaisia mustia juuria kunnioittaen.

Villeistä viidakkorytmeistä ja tanssittavasta groovesta huolimatta musiikki ei tingi juurevista elementeistään, joita löytyy muun muassa New Orleans -henkisestä pianosta ja saksofoneista. Joraamista tasapainotetaan myös bluesballadeilla. Kokoonpanon biisit ovat niin omaa tuotantoa kuin hyvällä maulla valikoituja lainaklassikoitakin. Million Dollar Tonesin keikka ei jätä jälkeensä kysyttävää!

Hurmoshenkistä tanssisvengiä yleisössään herättäneen ryhmän lupaus Rauma Bluesiin on kova – ja tältä porukalta täydellisen tavoitettavissa.

– Seitsenmiehisen kombomme 50-luvun mustan rock’n’rollin ja rhythm’n’bluesin cocktailsekoitus pistää tanssimaan kuin maankuulu svengaava hirvieläin! lupaa poppoon baritonisaksofonisti Petri Rinta-Opas.

Vastaa

Suoratoistopalveluiden nousu

Suoratoistopalvelut, kuten Netflix, Amazon Prime Video ja Disney+, ovat mullistaneet viihteen kulutuksen tapoja viime vuosikymmenen aikana. Yksittäisten tv-kanavien ja elokuvateatterinäytösten sijaan kuluttajilla on nyt laaja valikoima sisältöä, joka on saatavilla missä ja milloin tahansa. Tämä on tarjonnut aivan uuden tason mukavuutta ja joustavuutta.

Kuluttajien ei enää tarvitse odottaa tiettyyn kellonaikaan esitettäviä ohjelmia tai elokuvia. Sen sijaan he voivat katsoa haluamansa ohjelmat tai elokuvat silloin, kun se sopii heidän aikatauluunsa. Tämä on myös johtanut "binge watching" -kulttuurin nousuun, jossa katsojat katsovat kokonaisia tv-sarjojen kausia yhdellä istumalla.

Personoitu sisältö ja algoritmit

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet myös sitä, miten sisältö on suunnattu katsojille. Ne käyttävät monimutkaisia algoritmeja suositellakseen käyttäjilleen sisältöä heidän katseluhistoriansa ja mieltymystensä perusteella. Tämä tarkoittaa, että kuluttajat voivat löytää uutta sisältöä, josta he todennäköisesti pitävät, ilman, että heidän tarvitsee etsiä sitä aktiivisesti.

Näiden suosittelualgoritmien avulla suoratoistopalvelut voivat myös luoda ja tarjota yksilöllisesti räätälöityjä katselukokemuksia. Tämä on johtanut erittäin henkilökohtaiseen ja räätälöityyn sisältökulutukseen, jossa katsojien ei tarvitse enää mukautua massoille suunnattuun sisältöön.

Sisällön monimuotoisuuden kasvu

Toinen merkittävä muutos, jonka suoratoistopalvelut ovat tuoneet, on sisällön monimuotoisuuden lisääntyminen. Palveluiden globaalin luonteen ansiosta ne voivat tarjota sisältöä eri maista, eri kielillä ja eri kulttuureista. Tämä on laajentanut katsojien mahdollisuuksia tutustua ja nauttia sisällöstä, jota he eivät ehkä muuten olisi löytäneet.

Tämä monimuotoisuuden lisääntyminen ei koske vain maantieteellistä tai kulttuurista monimuotoisuutta, vaan myös genrejen ja aiheiden monimuotoisuutta. Suoratoistopalveluissa on tarjolla kaikenlaista sisältöä dokumenteista komedioihin, scifi-sarjoista romanttisiin draamoihin. Tämä antaa katsojille mahdollisuuden laajentaa viihdevalikoimaansa.

Uuden sisällön tuotanto

Suoratoistopalvelut eivät ole vain sisällön jakelukanavia, vaan ne ovat myös alkaneet tuottaa omaa sisältöään. Netflixin "Originals"-sarja on hyvä esimerkki tästä, samoin Amazon Primen ja Disney+:n omat sarjat ja elokuvat. Näiden palveluiden omat tuotannot ovat saaneet sekä kriitikoiden että yleisön kiitosta ja ovat vahvistaneet suoratoistopalveluiden asemaa viihteen tuottajina.

Nämä uudet tuotannot eivät ole vain korkealaatuisia, vaan ne ovat usein rohkeita ja innovatiivisia sekä tarinankerronnan että aiheiden suhteen. Suoratoistopalveluiden omat tuotannot ovat myös johtaneet aiempaa suurempaan kilpailuun laadukkaasta sisällöstä, mikä on hyödyttänyt kuluttajia.

Demokratisoitu sisällöntuotanto

Suoratoistopalvelut ovat myös demokratisoineet sisällöntuotantoa. Perinteisten tuotantoyhtiöiden ja studioiden ei enää tarvitse hallita markkinoita, koska suoratoistopalvelut voivat tukea pienempiä, itsenäisiä tekijöitä. Tämä on johtanut uudenlaiseen luovuuden nousuun ja antanut mahdollisuuden niille tarinoille ja näkökulmille, jotka ovat aiemmin saattaneet jäädä vähemmälle huomiolle.

Tämä demokratia näkyy myös siinä, kuinka suoratoistopalvelut ovat mahdollistaneet uusien äänten kuulemisen. Ne ovat antaneet alustan vähemmistöjen tarinoille ja aiheille, jotka eivät välttämättä ole saaneet huomiota perinteisissä mediakanavissa.

Katselutottumusten muutos

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet katsojien katselutottumuksia. Binge watching eli usean jakson tai koko sarjakauden katsominen yhdellä istumalla on tullut mahdolliseksi suoratoistopalveluiden ansiosta. Tämä on muuttanut katsojien suhdetta sarjoihin ja elokuviin.

Tämä katselutottumusten muutos on vaikuttanut myös sarjojen ja elokuvien rakenteeseen. Perinteisen episodin alku, keskikohta ja loppu -rakenteen sijaan monet sarjat on suunniteltu katsottavaksi kokonaisina kausina, jolloin tarina voi kehittyä hitaammin ja monimutkaisemmin.

Kilpailun lisääntyminen

Suoratoistopalveluiden myötä viihdeteollisuuden kilpailu on kiristynyt. Perinteisten tv-kanavien ja elokuvateatterien on ollut pakko mukautua uuteen todellisuuteen, jossa kuluttajat odottavat pääsevänsä käsiksi sisältöön milloin ja missä tahansa.

Kilpailu ei ole kuitenkaan rajoittunut vain perinteisen median ja suoratoistopalveluiden välille. Myös suoratoistopalveluiden kesken käydään kovaa kilpailua uusista asiakkaista, mikä on johtanut valtavaan sisältötarjonnan lisääntymiseen ja palveluiden eriytymiseen.

Katselukokemusten personointi

Suoratoistopalvelut eivät tarjoa vain personoitua sisältöä, vaan myös personoituja katselukokemuksia. Käyttäjät voivat muokata omaa profiiliaan ja asetuksiaan, kuten alitusten kieltä, kuvanlaatua ja muita. Lisäksi monilla palveluilla on erilaisia käyttäjäprofiileja saman tilauksen alla, jolloin eri perheenjäsenten mieltymykset voidaan ottaa huomioon.

Tämä personoitu katselukokemus vahvistaa kuluttajan yksilöllisyyttä ja lisää palveluiden käyttäjäystävällisyyttä. Se tekee myös katselukokemuksesta henkilökohtaisemman ja mielekkäämmän.

Muutos kuluttajan valtaan

Yksi suoratoistopalveluiden merkittävimmistä vaikutuksista on se, kuinka ne ovat siirtäneet valtaa kuluttajille. Katsojilla on nyt valta valita, mitä he katsovat, milloin he katsovat ja missä he katsovat. Tämä on siirtänyt valtaa pois perinteisiltä mediayhtiöiltä ja antanut kuluttajille enemmän kontrollia.

Tämä muutos kuluttajan vallan kasvattamiseen on johtanut myös siihen, että mediayhtiöiden on yhä enemmän kuunneltava kuluttajien toiveita ja mieltymyksiä. Ne eivät enää voi olettaa, että kuluttajat katsovat mitä tahansa sisältöä vain siksi, että se on saatavilla.

Kohti tulevaisuutta

Suoratoistopalvelut ovat siis tuoneet merkittäviä muutoksia viihteen kulutukseen, mutta ne eivät pysähdy tähän. Teknologian kehittyessä ja markkinoiden muuttuessa voimme odottaa näkevämme entistä enemmän innovaatioita tällä alueella. Miten nämä palvelut sopeutuvat ja kehittyvät, on jännittävä seurattava tarina seuraaville vuosille.

Viihdemaailma ja sen eri puolet

Viihdeteollisuus on monipuolinen ja kattaa useita eri osa-alueita, jotka voivat käsittää seuraavat:

  1. Elokuvat: Tämä on monipuolinen ala, joka sisältää sekä suuren budjetin Hollywood-elokuvat että pienemmät indie-elokuvat, dokumenttielokuvat, animaatiot ja paljon muuta.
  2. Televisio ja suoratoisto: Tähän kuuluu paitsi perinteinen televisio, myös suoratoistopalvelut kuten Netflix, Hulu, Amazon Prime, Disney+ jne. Tämä on laaja ala, joka kattaa uutiset, draamat, komediat, tosi-tv, lasten ohjelmat, minisarjat ja paljon muuta.
  3. Musiikki: Tämä kattaa kaiken lajityypeistä, kuten pop, rock, klassinen, hip-hop, jazz jne., ja käsittää sekä live-esiintymiset että tallennetun musiikin.
  4. Teatteri: Teatteri on viihteen muoto, joka kattaa niin Broadway-musikaalit kuin paikalliset yhteisöteatterit, oopperat, baletit, ja monet muut esitykset.
  5. Kirjallisuus: Viihdekirjallisuus kattaa kaikenlaiset tyylilajit, mukaan lukien romaanit, runot, novellit, sarjakuvat, jne.
  6. Videopelit: Videopelit ovat tärkeä osa viihdeteollisuutta, ja ne kattavat laajan valikoiman tyylilajeja ja alustoja, kuten konsolipelit, PC-pelit, mobiilipelit, virtuaalitodellisuuspelit, jne.
  7. Podcastit ja radiot: Tämä sisältää sekä musiikin että puhutut sanat kuten uutiset, haastattelut, komediaohjelmat ja paljon muuta.
  8. Internet-sisältö: Sosiaalisen median alustat, YouTube-videot, verkkosarjat, meme-kulttuuri, blogit jne., ovat osa nykyistä viihdemaailmaa.

Jokainen näistä osa-alueista on itsessään erittäin laaja ja monimutkainen, sisältäen useita eri ammattilaisia, kuten näyttelijöitä, muusikoita, ohjaajia, tuottajia, kirjailijoita, kriitikoita, jne. Lisäksi teknologia on muuttanut viihdemaailmaa merkittävästi, mahdollistaen uusia viihteen muotoja ja muuttaen tapaa, jolla ihmiset kuluttavat viihdettä.