Beast in Black ja voitto Emma Gaalassa 2022

Beast in Black soi välillä radiossa…. mutta jostain syystä lähempi tuttavuus bändiin jäi tekemättä kunnes…

6. toukokuuta 2021 japanilaisen mangan maailma menetti Kentaro Miuran, yhden heidän tärkeimmistä taiteilijoistaan ja eeppisen mangan ”Berserk” luojan. ”Berserk” on myynyt yli 50 miljoonaa kirjaa maailmanlaajuisesti, mikä tekee siitä yhden kaikkien aikojen myydyimmistä mangasarjoista.

Beast In Black -faneille ei ole mikään salaisuus että mestari ja päälauluntekijä Anton Kabanen ammensi inspiraationsa ”Berserkistä” ja löydät nämä elementit jokaisesta Beast In Black -julkaisusta.

Beast in Black ja Broken Survivors

Tänään tulee kuluneeksi vuosi Kentaro Miuran ennenaikaisesta kuolemasta. Kabanen jakaa muutaman henkilökohtaisen ajatuksen: ”Me kaikki satutamme, me kaikki murrumme, me kaikki tunnemme surua ja syvää kipua, sillä se on haurauden ja herkän hinta. Mutta tällä samalla hauraudella ja herkulla voimme avata itsemme ystävällisyydelle, lempeydelle, ilolle, ymmärrykselle, empatialle, välittämiselle, kaipaukselle ja rakkaudelle. Uskon, että Kentaro Miura tiesi tämän erittäin hyvin, kun hän imbutoi Berserkin hahmonsa näillä ominaisuuksilla ja monimutkaisilla mutta helposti saatavilla olevilla emotionaalisilla syvyyksillä. Hän osasi saada sydämet sykkimään ja kuinka saada sielut resonoimaan, koska hän tunsi sen. Tämä teki Berserkistä merkityksellisen minulle ja epäilemättä myös monille muille omistautuneille ihailijoille. Siksi me, Beast In Black, pyrimme valmistamaan jotain ainutlaatuista kapseloidaksemme Kentaron inhimillisesti haavoittuvien hahmojen lämpimämmän ja lempeämmän puolen. Iankaikkisella rakkaudella ja kunnioituksella Kentaro Miuraa kohtaan esittelemme teille ylpeänä: ’BROKEN SURVIVORS’!

Beast In Black suoritti juuri 20-päiväisen headlining-kiertueen Pohjois-Amerikassa ja toimitti levynsä ensimmäistä kertaa Yhdysvaltoihin ja Kanadaan. He ovat tällä hetkellä Nightwishn kiertueella mukana tukevana bändinä, NMightwishin 11-päiväisellä Pohjois-Amerikan kiertueella, joka ulottuu Torontosta Los Angelesiin.

Kokoonpano:

Yannis Papadopoulos – laulu
Mate Molnar –  basso
Atte Palokangas – rummut
Kasperi  Heikkinen –  kitarat
Anton Kabanen – kitara, laulu

Vuonna 2021 Inferno haastatteli bändiä ja aloitusteksti kuului:

Miten rakennetaan täysillä iskevää melometallia? Simppelisti sulattamalla yhteen kyberpunkia ja heavy metalia – sekä italodiskoa, eurobeatiä ja videopelimusiikkia. Näin uskoo Beast in Blackiä luotsaava Anton Kabanen ja osoittaa väitteen todeksi bändin räväkän värikkäällä kolmannella albumilla.

Ei siis ole mikään ihme, että ennen kuin Beast in Blackin kolmas albumi Dark Connection on edes päätynyt soittimeen, se hyökkää päälle kansiensa värikkäällä kyberpunkin ja mangan yhteentörmäyksellä. 

Tämä täysin omanlaisensa kulttimaailma ei ole Kabaselle mikään uusi juttu. Oikeastaan se on ollut miehen tekemisissä läsnä lähes aina, viime aikoina vain hieman piileskellen. 

Beast in Black ja Emma-gaala

Beast in Black valittin vuoden 2022 ”Metal of the Year” eli Vuoden metalli-esitykseksi Emma-Gaalassa heidän Dark Connection levynsä kanssa.

Bändin keulahahmo Kabanen kertoo levystä mm. näin

Dark Connectionin vaikutteet purskahtelevat esille monista lähteistä.  Varsinkin Highway to Mars ja Moonlight Rendezvous ovat silkkaa Armitage III -animea ja hieman Blade Runnerin kuvastoa. Jopa biisien alkuspiikit ovat Armitagesta peräisin. Dark New World, To the Last Drop of Blood ja Broken Survivors ovat tällä kertaa ne Berserk-jatkumon biisit. Nekään eivät esittele kronologisesti Berserk-mangan tai -animen tarinoita, mutta sisältävät otteita niiden juonen eri vaiheista.

Heavy musiikki ja kolikkopelit

Saadaanko tulevaisuudessa nähdä siis toinenkin suomalainen raskaamman musiikin lähettiläs myös kolikkopelien teemana? Nyt uutuutena on tullut markkinoille juuri Lordin oma peli, mutta aiemmin on markkinoilla olleet pelattavissa myös mm. Kissin, Megadethin, Motörheadin, Sabatonin ja Guns and Rosesin omat pelit – paljon on kiinni monesta asiasta, mutta voisi kuvitella, että ainakin joitain pelistudioita saattaisi kiinnostaa Beast in Blackin ja mangan yhteys, josta kaikesta saisi irti melkoisen pelin varsinkin suomi-kasinoiden pelivalikoimiin.

Vastaa

Suoratoistopalveluiden nousu

Suoratoistopalvelut, kuten Netflix, Amazon Prime Video ja Disney+, ovat mullistaneet viihteen kulutuksen tapoja viime vuosikymmenen aikana. Yksittäisten tv-kanavien ja elokuvateatterinäytösten sijaan kuluttajilla on nyt laaja valikoima sisältöä, joka on saatavilla missä ja milloin tahansa. Tämä on tarjonnut aivan uuden tason mukavuutta ja joustavuutta.

Kuluttajien ei enää tarvitse odottaa tiettyyn kellonaikaan esitettäviä ohjelmia tai elokuvia. Sen sijaan he voivat katsoa haluamansa ohjelmat tai elokuvat silloin, kun se sopii heidän aikatauluunsa. Tämä on myös johtanut "binge watching" -kulttuurin nousuun, jossa katsojat katsovat kokonaisia tv-sarjojen kausia yhdellä istumalla.

Personoitu sisältö ja algoritmit

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet myös sitä, miten sisältö on suunnattu katsojille. Ne käyttävät monimutkaisia algoritmeja suositellakseen käyttäjilleen sisältöä heidän katseluhistoriansa ja mieltymystensä perusteella. Tämä tarkoittaa, että kuluttajat voivat löytää uutta sisältöä, josta he todennäköisesti pitävät, ilman, että heidän tarvitsee etsiä sitä aktiivisesti.

Näiden suosittelualgoritmien avulla suoratoistopalvelut voivat myös luoda ja tarjota yksilöllisesti räätälöityjä katselukokemuksia. Tämä on johtanut erittäin henkilökohtaiseen ja räätälöityyn sisältökulutukseen, jossa katsojien ei tarvitse enää mukautua massoille suunnattuun sisältöön.

Sisällön monimuotoisuuden kasvu

Toinen merkittävä muutos, jonka suoratoistopalvelut ovat tuoneet, on sisällön monimuotoisuuden lisääntyminen. Palveluiden globaalin luonteen ansiosta ne voivat tarjota sisältöä eri maista, eri kielillä ja eri kulttuureista. Tämä on laajentanut katsojien mahdollisuuksia tutustua ja nauttia sisällöstä, jota he eivät ehkä muuten olisi löytäneet.

Tämä monimuotoisuuden lisääntyminen ei koske vain maantieteellistä tai kulttuurista monimuotoisuutta, vaan myös genrejen ja aiheiden monimuotoisuutta. Suoratoistopalveluissa on tarjolla kaikenlaista sisältöä dokumenteista komedioihin, scifi-sarjoista romanttisiin draamoihin. Tämä antaa katsojille mahdollisuuden laajentaa viihdevalikoimaansa.

Uuden sisällön tuotanto

Suoratoistopalvelut eivät ole vain sisällön jakelukanavia, vaan ne ovat myös alkaneet tuottaa omaa sisältöään. Netflixin "Originals"-sarja on hyvä esimerkki tästä, samoin Amazon Primen ja Disney+:n omat sarjat ja elokuvat. Näiden palveluiden omat tuotannot ovat saaneet sekä kriitikoiden että yleisön kiitosta ja ovat vahvistaneet suoratoistopalveluiden asemaa viihteen tuottajina.

Nämä uudet tuotannot eivät ole vain korkealaatuisia, vaan ne ovat usein rohkeita ja innovatiivisia sekä tarinankerronnan että aiheiden suhteen. Suoratoistopalveluiden omat tuotannot ovat myös johtaneet aiempaa suurempaan kilpailuun laadukkaasta sisällöstä, mikä on hyödyttänyt kuluttajia.

Demokratisoitu sisällöntuotanto

Suoratoistopalvelut ovat myös demokratisoineet sisällöntuotantoa. Perinteisten tuotantoyhtiöiden ja studioiden ei enää tarvitse hallita markkinoita, koska suoratoistopalvelut voivat tukea pienempiä, itsenäisiä tekijöitä. Tämä on johtanut uudenlaiseen luovuuden nousuun ja antanut mahdollisuuden niille tarinoille ja näkökulmille, jotka ovat aiemmin saattaneet jäädä vähemmälle huomiolle.

Tämä demokratia näkyy myös siinä, kuinka suoratoistopalvelut ovat mahdollistaneet uusien äänten kuulemisen. Ne ovat antaneet alustan vähemmistöjen tarinoille ja aiheille, jotka eivät välttämättä ole saaneet huomiota perinteisissä mediakanavissa.

Katselutottumusten muutos

Suoratoistopalvelut ovat muuttaneet katsojien katselutottumuksia. Binge watching eli usean jakson tai koko sarjakauden katsominen yhdellä istumalla on tullut mahdolliseksi suoratoistopalveluiden ansiosta. Tämä on muuttanut katsojien suhdetta sarjoihin ja elokuviin.

Tämä katselutottumusten muutos on vaikuttanut myös sarjojen ja elokuvien rakenteeseen. Perinteisen episodin alku, keskikohta ja loppu -rakenteen sijaan monet sarjat on suunniteltu katsottavaksi kokonaisina kausina, jolloin tarina voi kehittyä hitaammin ja monimutkaisemmin.

Kilpailun lisääntyminen

Suoratoistopalveluiden myötä viihdeteollisuuden kilpailu on kiristynyt. Perinteisten tv-kanavien ja elokuvateatterien on ollut pakko mukautua uuteen todellisuuteen, jossa kuluttajat odottavat pääsevänsä käsiksi sisältöön milloin ja missä tahansa.

Kilpailu ei ole kuitenkaan rajoittunut vain perinteisen median ja suoratoistopalveluiden välille. Myös suoratoistopalveluiden kesken käydään kovaa kilpailua uusista asiakkaista, mikä on johtanut valtavaan sisältötarjonnan lisääntymiseen ja palveluiden eriytymiseen.

Katselukokemusten personointi

Suoratoistopalvelut eivät tarjoa vain personoitua sisältöä, vaan myös personoituja katselukokemuksia. Käyttäjät voivat muokata omaa profiiliaan ja asetuksiaan, kuten alitusten kieltä, kuvanlaatua ja muita. Lisäksi monilla palveluilla on erilaisia käyttäjäprofiileja saman tilauksen alla, jolloin eri perheenjäsenten mieltymykset voidaan ottaa huomioon.

Tämä personoitu katselukokemus vahvistaa kuluttajan yksilöllisyyttä ja lisää palveluiden käyttäjäystävällisyyttä. Se tekee myös katselukokemuksesta henkilökohtaisemman ja mielekkäämmän.

Muutos kuluttajan valtaan

Yksi suoratoistopalveluiden merkittävimmistä vaikutuksista on se, kuinka ne ovat siirtäneet valtaa kuluttajille. Katsojilla on nyt valta valita, mitä he katsovat, milloin he katsovat ja missä he katsovat. Tämä on siirtänyt valtaa pois perinteisiltä mediayhtiöiltä ja antanut kuluttajille enemmän kontrollia.

Tämä muutos kuluttajan vallan kasvattamiseen on johtanut myös siihen, että mediayhtiöiden on yhä enemmän kuunneltava kuluttajien toiveita ja mieltymyksiä. Ne eivät enää voi olettaa, että kuluttajat katsovat mitä tahansa sisältöä vain siksi, että se on saatavilla.

Kohti tulevaisuutta

Suoratoistopalvelut ovat siis tuoneet merkittäviä muutoksia viihteen kulutukseen, mutta ne eivät pysähdy tähän. Teknologian kehittyessä ja markkinoiden muuttuessa voimme odottaa näkevämme entistä enemmän innovaatioita tällä alueella. Miten nämä palvelut sopeutuvat ja kehittyvät, on jännittävä seurattava tarina seuraaville vuosille.

Viihdemaailma ja sen eri puolet

Viihdeteollisuus on monipuolinen ja kattaa useita eri osa-alueita, jotka voivat käsittää seuraavat:

  1. Elokuvat: Tämä on monipuolinen ala, joka sisältää sekä suuren budjetin Hollywood-elokuvat että pienemmät indie-elokuvat, dokumenttielokuvat, animaatiot ja paljon muuta.
  2. Televisio ja suoratoisto: Tähän kuuluu paitsi perinteinen televisio, myös suoratoistopalvelut kuten Netflix, Hulu, Amazon Prime, Disney+ jne. Tämä on laaja ala, joka kattaa uutiset, draamat, komediat, tosi-tv, lasten ohjelmat, minisarjat ja paljon muuta.
  3. Musiikki: Tämä kattaa kaiken lajityypeistä, kuten pop, rock, klassinen, hip-hop, jazz jne., ja käsittää sekä live-esiintymiset että tallennetun musiikin.
  4. Teatteri: Teatteri on viihteen muoto, joka kattaa niin Broadway-musikaalit kuin paikalliset yhteisöteatterit, oopperat, baletit, ja monet muut esitykset.
  5. Kirjallisuus: Viihdekirjallisuus kattaa kaikenlaiset tyylilajit, mukaan lukien romaanit, runot, novellit, sarjakuvat, jne.
  6. Videopelit: Videopelit ovat tärkeä osa viihdeteollisuutta, ja ne kattavat laajan valikoiman tyylilajeja ja alustoja, kuten konsolipelit, PC-pelit, mobiilipelit, virtuaalitodellisuuspelit, jne.
  7. Podcastit ja radiot: Tämä sisältää sekä musiikin että puhutut sanat kuten uutiset, haastattelut, komediaohjelmat ja paljon muuta.
  8. Internet-sisältö: Sosiaalisen median alustat, YouTube-videot, verkkosarjat, meme-kulttuuri, blogit jne., ovat osa nykyistä viihdemaailmaa.

Jokainen näistä osa-alueista on itsessään erittäin laaja ja monimutkainen, sisältäen useita eri ammattilaisia, kuten näyttelijöitä, muusikoita, ohjaajia, tuottajia, kirjailijoita, kriitikoita, jne. Lisäksi teknologia on muuttanut viihdemaailmaa merkittävästi, mahdollistaen uusia viihteen muotoja ja muuttaen tapaa, jolla ihmiset kuluttavat viihdettä.