Ravintolamarkkinointi 2020-luvulla

Ravintolamarkkinointi, kuten muidenkin liiketoiminta-alojen markkinointi ovat muuttuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana radikaalisti, vaikka itse ravintolatoiminnot ovat pysyneet pitkälti samana. Ruokaravintolat tarjoilevat yhä syömistä ihmisille, ja viihderavintolat viihdettä. Mitä sitten on oikeasti markkinoinnissa muuttunut, ja miten ravintoloiden pitäisi huomioida se omassa toiminnassaan. Tämän artikkelin sisältö pohjautuu 100% meidän omakohtaiseen kokemukseen toiminnastamme ravintolamarkkinoinnin parissa vuodesta 1987 lähtien eripuolella Suomea.

Julkaisemme tämän artikkelimme usealla muullakin sivustolla, koska toivomme mahdollisimman monen ravintoloitsijan tai ravintolassa työskentelevän näkevän tämän, ja kenties kertovan asiasta eteenpäin. Emme välttämättä etsi itsellemme lisää asiakkaita, mutta haluamme kertoa muutamasta asiasta, jotka saattavat auttaa ravintolaa tavoittamaan asiakkaansa paremmin. Tarkoittaako se suoranaisesti lisää myyntiä? Ei välttämättä, mutta se antaa ravintolasta paremman ja nykyaikaisemman kuvan, sekä tarjoaa parempaa asiakaspalvelua ravintolan asiakkaille.

Pohjatietoa alkuun

Se miten päädyimme tekemään paljon markkinointia ravintoloille ja hotelleille liittyy yrityshistoriaan. Meillä oli ravintoloiden ohjelmistoja (bändit, esiintyjät, dj) toimittava yritys 1990-luvun, jonka lopetimme siirtyessämme enemmän IT-maailmaan konsultointitoimintaan. Mutta 80-luvun loppu ja 90-luku opettivat meille paljon ravintoloista, ja teimme myös erinäisiä ravintolatöitä aina ravintolapäällikköön saakka. 2000-luvulla palvelutoiminnot muuttuivat täysin markkinointipalveluiksi, eli kotisivuja, mainoksia, tarroituksia yms. Samalla kuitenkin huomasimme, että itse työ on yhä pitkälti samaa asiakaspalvelua kuin aiemminkin, mutta nykyään markkinointiin pitää satsata entistä enemmän aikaa ja huomiota, mutta sen voi tehdä yhteisöllisemmin kuin aiemmin, kiitos sosiaalisen median. Ja se ravintola, joka paikallisesti saa oman toimintansa kuntoon eli asiakkaat ovat tyytyväisiä + saa oman sosiaalisen mediansa toimimaan, on alueellinen voittaja. Pelkästään tyytyväiset asiakkaat eivät välttämättä riitä ravintolan menestykseen, sitä pitää vauhdittaa ja ohjata markkinoinnin keinoin.

Ei yksin – vaan kaikki mukaan

Tavallisimmin ravintolassa on yksi henkilö, jonka tehtävänä on päivittää ravintolan Facebook ja Instagram kanavat – nämä ovat ne yleisimmät, mutta myös YouTube ja TikTok ovat paljon käytössä omien kotisivujen olemassa olemisen lisäksi. Se, että kaikki päivitys on asetettu yhden henkilön tehtäväksi on ravintoloitsijalle helppoa, mutta todellisuudessa väärä tapa edetä. Parempi tapa olisi:

Tavallisimmin ravintolassa on yksi henkilö, jonka tehtävänä on päivittää ravintolan Facebook ja Instagram kanavat – nämä ovat ne yleisimmät, mutta myös YouTube ja TikTok ovat paljon käytössä omien kotisivujen olemassa olemisen lisäksi. Se, että kaikki päivitys on asetettu yhden henkilön tehtäväksi on ravintoloitsijalle helppoa, mutta todellisuudessa väärä tapa edetä. Parempi tapa olisi:

  • tee oma läpikatsaus, mitä ravintolasi tekee, miten se toimii ja mitkä ovat sen tuotteet ja palvelut
  • tee tavoite tulevaisuudelle, ja listaa kohdat, joiden pitää parantua, jotta tavoitteeseen päästään
  • mieti millainen on kohderyhmäsi, ketä haluat asiakkaiksi
  • mieti ovatko tuotteesi kilpailukykyisiä, mieti mitä niistä haluat tarkentaa, mistä haluat oikeasti kertoa asiakkaillesi
  • tee ravintolan markkinointia varten markkinoinnin vuosikello, jotta muistat kaikki tärkeät päivät
  • tee suunnitelmasta dokumentti, jaa ja käy se koko henkilökunnan kanssa läpi
  • jaa myös KOKO henkilökunnalle oikeuksia eri kanaviisi, ja samalla myös kerro suunnitelman mukaisesti mitä asioita haluat kertoa ravintolastasi asiakkaillesi
  • pyri myötävaikuttamaan siihen, että asiakkaasi keskustelevat kanssanne sosiaalisessa mediassa ilman ”tykkää/jaa” kampanjoita
  • käytä paljon kuvia
  • valitse ne #tagit, joita tulette käyttämään markkinoinnissa kaikissa kanavissa
  • pidä kuukausittaiset pikapalaverit henkilökunnan kanssa, miten suunnitelmat ovat edenneet

Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus pohjana

Kaiken taustalla pitäisi olla suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus. Halutaanko nostaa lounaiden menekkiä, vai iltaravintolan oluen tai uusien drinkkien menekkiä? Sitä tukevat toimet ovat periaatteessa yksinkertaisia, mutta niitä pitää tehdä jatkuvasti ja suunnitelmallisesti. Ravintolamarkkinointia ei voi tehdä ripotellen sosiaaliseen mediaan mainoksia äitienpäivästä ja joululounaasta – tai voi, mutta se ei ole oikeasti tuloksellista, ja sitä tekevät kaikki.

Jos oikeasti haluat, että ravintolamarkkinointisi toimii, tee se suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti ja sitouta koko henkilökuntasi tekemään sitä. Iso merkitys on yhteisellä kielellä, yhteisillä tavoitteilla ja sitä kautta myös kokonaisvaltaisella yhteisöllisyydellä, jossa ovat mukana myös asiakkaat. Ravintolan ei pidä koskaan unohtaa asiakkaitaan, ja heidän mielipiteitä.

Ilman kertomista, ilman kuvia, ei ole tietoa, mitä jakaa sosiaalisessa mediassa. Jos esimerkiksi huomaat, että olet vahingossa varautunut liikaa pihvimenekkiin ja pihvilihaa on kertynyt liikaa – tee erikoistarjous, uusi annos viikoksi kauden kasvisten kera – se vaatii ehkä enemmän kokiltasi, mutta varmasti myös antaa enemmän, sillä silloin sinun ei tarvitse lähteä hävikkilinjalle, tai alennusmyyntiin. Aina ennen alennusmyyntejä, mieti tuotekehitystä ja sen tukemista markkinoinnilla. Näissä tilanteissa hyvin rakennettu yhteistyö asiakkaidesi sekä henkilökuntasi kanssa tukee markkinoinnin tavoitteita ja saat sanomasi nopeammin leviämään kohdeyleisössä – mutta muista, että tämä ei välttämättä tapahdu päivässä, mutta aloittamalla suunnitelmat nyt, ja käymällä ne läpi henkilökunnan kanssa, olet jo aloittanut kehityksen polun.

Vastaa