Ravintolaviihde muutoksen kourissa

Menneet vuodet ovat olleet kovia kaikenlaiselle ravintolaviihteelle. Toisaalta on tullut uutta kuten standup komiikka, mutta muuten ihmisten ravintoloissa viettämä aika ja rahankulutus ovat muuttuneet olennaisesti. Tanssilavat ovat kohta historiaa, eikä yökerhotkaan vedä kuten ennen – eikä jokainen artisti pysty vetämään areenoita täyteen. Mitä sitten on oikeasti tapahtunut, muuta kuin digitaalisuuden tulo ja arjen muuttuminen?

Siinä missä ravintolat joutuvat miettimään uusia toimintamuotoja niin ruoka- kuin viihderavintolapuolella, myös muu aikuisviihde on jatkuvassa muutostilassa. Vedonlyöntisivustot ovat yksi tällainen kehittynyt ja alati muuttuva yleiseurooppalainen palvelu, joka on lähtenyt myös ameriikan valloitukselle. Eurooppalaisille tämä tarkoittaa entistä enemmän pelattavaa, entistä enemmän suoratoiston kautta katseltavaa ja entistä enemmän valikoimaa – ja koska pelaaminen on nykyään täysin paikasta ja ajasta riippumatonta, on tämä johtanut monessa Euroopan maassa aivan uudenlaisten sporttibaarien aukeamiseen.

Mennyt vuosi 2020 oli luonnollisesti kaikelle ravintolatoiminnalle katastrofaalinen, mutta samalla omistajatahot ovat joutuneet miettimään uusia toimintamalleja ja kehittelemään paljon uutta, samalla kun on odotettu paluuta entiseen. Nyt kesällä 2021 voidaan jo sanoa, että paluuta aivan entiseen ei tule koskaan, mutta vähitellen ollaan pääsemässä kohtuullisen normaaliin toimintaan, ja ihmiset pääsevät taas juhlimaan- ja juhlia ja juhlapaikkoja ihmiset kaipaavatkin. Millaisia sitten ovat 20-luvun menestyspaikat? Ne varmasti yhdistävät jotenkin sekä digitaalisen maailman että perinteisen ravintolamaailman, ja tulemme näkemään näitä uudenlaisia hybridimalleja jo aivan lähiaikoina. Nyt ne ovat lähinnä pelihuoneta, joissa on baari tai kahvila samassa, mutta ei kestä kauaa kun meillä on entistä digitaalisempia kokonaisuuksia sisältäviä baareja ja yökerhoja – virtuaalisuus tulee satavarmasti baareihin ja yöelämään.

Ruokaravintoloissa iso muutos

Suomessa oli kauan vain yksi iso kotiin ruokia toimittava taho: PizzaOnline. Nykyään tuo on nimentään Foodora, mutta sen lisäksi markkinoille on tullut myös Wolt, ja kansainvälisesti useampi isoja toimittajia. Tämä kuvastaa monella tapaa sitä, että ihminen haluaa asioita entistä helpommin ja nopeammin. Jopa kaupassakäynti on mahdollista ulkoistaa, eli kauppakassi voidaan tilata kotiin – netissä, itse kaupassa käymättä. Onko kehitys sitten kaupoille hyväksi, on kuitenkin varmaa että point-of-sale tuotteiden myynti vähenee nettimyynnissä, kun ostaja ei joudu jonottamaan tai ohi kävellessään satu vain ”ottamaan” lisätuotteen kärryihin. Mutta muutos on monessa muussakin arkisessa toimessa samansuuntainen, kohti digitaalisuutta, nopeutta ja helpoutta.

Yöviihde ja ravintolat

Ihmiset hakeutuvat toisten ihmisten seuraan ja ravintolat, yökerhot ja tanssipaikat ovat jatkossakin paikkoja, missä ihmiset tapaavat toisiaan ja luovat uusia ihmissuhteita. Näiden olomuodot vain tulevat muuttumaan. Jo nyt paljon ihmisten ensikontakteista tapahtuu digitaalisessa maailmassa, on siis täysin loogista olettaa, että tulevaisuuden baarissa on myös tämä digitaalinen alusta entistä enemmän ja paremmin edustettuna, mutta kuka aloittaa tämän uudenkauden ravintolatoiminnan, kuka uskoo ja uskaltaa lähteä rakentamaan näitä uusia palveluita – joita jo maailmalla on ollut vuosia.

Ravintolaviihde 2020-luvulla

Nyt eletään vuotta 2021 ja viime vuosi oli kova – mutta antoi aikaa suunnitelmille. Ruokaravintolat ovat joutuneet kehittämään sekä palvelukonseptiaan että samalla myös valikoimiaan. Nykyajan kuluttaja osaa jo myös vaatia entistä parempaa laatua, mutta toisaalta massakuluttaja yhä menee monesti hintaedellä. Mikä sitten on ravintolaviihteen tulevaisuuden kultareunainen suunta? Ihmiset tykkäävät katsoa kuuluisia ihmisiä, mutta enää ei tarvita välttämättä popstaroja, vaan televisiorealityn henkilöt voidaan tuoda ravintolamaailmaan ja ravintoloihin voidaan kehittää uudenlaisia hybridiohjelmia vaikka koko päiväksi. Otetaan oppia nettikasinoiden livekasinopeleistä ja kehitetään liveravintolaohjelmaa suoratoiston kautta – ja tärkeimmät osat sitten saatavilla itse ravintolassa! Kuka lähtee kehittelemään, me autamme ja konsultoimme mielellämme kaikkia rohkeita yrittäjiä.

Vastaa