Viihteen markkinointi Suomessa kattaa monia eri aloja, kuten elokuvat, musiikki, teatteri, urheilu, videopelit ja live-tapahtumat. Markkinoinnin tavoitteena on saada kuluttajien huomio ja houkutella heitä osallistumaan tai käyttämään viihteen tuotteita ja palveluita. Samalla markkinoille on tullut suomalaisille uutta pelaamista kun virolaiset nettikasinot ottavat suomalaisia asiakkaita pelaajikseen tarjoten sekä laajan pelivalikoiman että vaihtelevia kasino bonustarjouksia.
Ristiinmarkkinointi = tehdään esillepanoja, joissa on se joku tietty tuote jota halutaan mainostaa, mutta laitetaan päätuotteen kanssa jotain muuta. Eli käyttöyhteystuotteet ovat lähellä. Esim. myydään pyjamia, ja laitetaan samaan esillepanoon pörrösukkia, aamutossuja yms. Tai esim. Mallinukella myydään juhlamekkoja ja tällä on myös päällä juhlatakki ja koru. Viihteessä tämä toteutuu sillä, että käytetään toisen viihteen alan tunnettuja henkilöitä tai paikkoja markkinoimaan toista viidettä tai tapahtumaa.
Alla on muutamia esimerkkejä eri viihdealojen markkinoinnista Suomessa:
Elokuvat
Elokuvien markkinointi Suomessa käsittää elokuvateattereiden julisteet ja mainokset, elokuvatrailereiden esittäminen televisiossa, verkossa ja sosiaalisessa mediassa sekä erilaiset kampanjat, kuten kilpailut ja näyttelijöiden haastattelut. Elokuvafestivaaleilla, kuten Helsingin kansainvälinen elokuvafestivaali, on myös tärkeä rooli elokuvien lanseerauksessa ja markkinoinnissa.
Musiikki
Musiikin markkinointi voi sisältää artistien ja bändien mainostamista keikoilla ja kiertueilla, musiikkivideoiden jakamista verkossa ja sosiaalisessa mediassa sekä levyjen ja kappaleiden julkaisemista musiikkipalveluissa, kuten Spotify ja Apple Music. Musiikkitapahtumat, kuten Flow Festival ja Ruisrock, ovat myös keskeisiä markkinointikanavia musiikkialalla.
Teatteri
Teatteriesitysten markkinointi Suomessa voi sisältää mainoksia lehdissä, televisiossa ja radiossa, sosiaalisen median kampanjoita ja erikoistarjouksia lipunmyynnille. Kansallisteatteri, Suomen suurin teatteri, käyttää monenlaisia markkinointikeinoja, kuten ilmaisia esityksiä, näyttelijöiden haastatteluja ja teatterikierroksia.
Urheilu
Urheilutapahtumien markkinointiin kuuluu erilaisten kilpailujen, otteluiden ja turnausten mainostaminen sekä urheilijoiden ja joukkueiden sponsorointi. Jääkiekko, jalkapallo, pesäpallo ja mäkihyppy ovat suosittuja urheilulajeja Suomessa, ja niiden markkinointiin käytetään usein televisiomainontaa, radiota, printtimainontaa ja sosiaalista mediaa.
Videopelit
Videopelien markkinointi Suomessa voi sisältää pelien mainostamista peliarvostelusivustoilla, sosiaalisessa mediassa, pelimessuilla ja pelialan tapahtumissa, kuten Slushissa. Suomalaiset peliyhtiöt, kuten Supercell ja Rovio, ovat onnistuneet kansainvälisesti ja hyödyntävät monenlaisia markkinointikanavia peliensä promotoimiseksi.
Live-tapahtumat
Live-tapahtumien markkinointi Suomessa kattaa konsertit, festivaalit, urheilutapahtumat ja muut suuret yleisötapahtumat. Tällaiset tapahtumat mainostavat itseään monissa eri kanavissa, kuten televisiossa, radiossa, printtimainonnassa, ulkomainonnassa ja sosiaalisessa mediassa. Tapahtumajärjestäjät voivat myös luoda kumppanuuksia paikallisten yritysten ja median kanssa lisätäkseen näkyvyyttä ja tavoittaakseen suuremman yleisön.
Kulttuuriala
Kulttuurialan markkinointiin Suomessa kuuluvat muun muassa taidenäyttelyt, museot, kirjallisuustapahtumat ja tanssiesitykset. Markkinointikanavat vaihtelevat tapahtuman luonteen mukaan, mutta ne voivat sisältää lehti-ilmoituksia, radiomainontaa, sosiaalisen median kampanjoita ja yhteistyötä paikallisten instituutioiden kanssa.
Matkailuala
Matkailuala on tärkeä osa Suomen viihdemarkkinointia, ja se kattaa erilaiset matkailukohteet, kuten hiihtokeskukset, kansallispuistot ja kaupungit. Matkailualan markkinointiin kuuluu usein yhteistyö matkatoimistojen, hotellien, lentoyhtiöiden ja muiden matkailupalveluita tarjoavien yritysten kanssa. Matkailukohteiden mainostaminen tapahtuu monissa eri kanavissa, kuten televisiossa, radiossa, printtimainonnassa ja sosiaalisessa mediassa.
Yhteenveto
Yhteenvetona voidaan todeta, että viihteen markkinointi Suomessa on monipuolista ja kattaa useita eri aloja. Markkinointitoimenpiteet vaihtelevat alan ja tapahtuman luonteen mukaan, mutta keskeisiä kanavia ovat televisio, radio, printtimainonta, ulkomainonta ja sosiaalinen media. Viihdealan yritysten on tärkeää seurata kuluttajien mieltymyksiä ja markkinointikanavien muutoksia pysyäkseen kilpailukykyisinä ja tavoittaakseen yleisönsä tehokkaasti.
Lisäksi monikanavaisen markkinointijärjestelmäsi tarkoituksena on oltava kertoa yleisölle vakuuttava bränditarina eri kanavissa. Sinun on tehtävä tämä jollakin ainutlaatuisella tavalla kaikille ja huolehdittava samalla käyttäjien sitoutumisesta. Tarinasi tulee räätälöidä eri alustoille sopivaksi. Se tarkoittaa, että et voi vain monistaa ja julkaista jokaisessa kanavassa täsmälleen samaa sisältöä tai viestiä. Kun yhdessä kanavassa video (ajattele sosiaalista mediaa) on sopivampi, toinen alusta on luotu vinkkejä varten jotain, joka välittää täydellisen viestin, kuten blogissa. Selvitä, mitkä toiminnot ja lähestymistavat toimivat hyvin, niin saat onnistuneen monikanavaisen markkinointistrategian.